استاندارد های لازم برای عبور لوله گاز از اماکن مختلف چیست؟

استاندارد های لازم برای عبور لوله گاز از اماکن مختلف چیست؟

رعایت استاندارد لازم برای لوله‌های گاز بسیار مهم و ضروری است. زیرا عدم رعایت آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که لوله‌های گاز می‌توانند از چه مکان‌هایی عبور کنند.

این استانداردها را شرکت ملی گاز تصویب می‌کند. گروه مهندسی شرکت گاز این استانداردها را اجرا می‌کنند. اگر این کار را افراد غیرمتخصص انجام دهند امکان دارد به خاطر آگاه نبودن و اشتباه مشکلات بسیاری پیش بیاید. بنابراین بهتر است که افراد غیرمتخصص این کار را برایتان انجام ندهند.

چه مواردی برای لوله‌کشی استاندارد باید رعایت شود؟

تفاوتی ندارد کدام مدل لوله‌کشی را می‌خواهید انجام دهید. برای طراحی مسیر لوله گاز مساحت زیربنای ساختمان و نوع کاربری آن را مشخص کنید. سپس محل انجام لوله‌کشی نیز مشخص شود. بعد از بررسی موقعیت، نقشه اجرایی کار لوله‌کشی تهیه می‌شود. در انتها نیز مهندس ناظر تاییدیه نهایی را انجام دهد.

زمانی که تصمیم گرفتید لوله‌کشی توکار را انتخاب کنید اجازه دهید مهندس ناظر لوله مورداستفاده را نیز تایید کند. در قدم بعدی لازم است که با استاندارد اندازه‌ها و فاصله‌ها با هم آشنایی داشته باشید. گزینه‌های زیر مواردی هستند که باید رعایت شوند:

  • پایه‌هایی که لوله‌های گاز را نگه می‌دارند باید محکم باشند.
  • لوله‌ها حتماً رنگ‌آمیزی شوند.
  • لوله‌های گاز باید با سیم برق و لوله آب حداقل ۱۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. ارتفاع این لوله‌ها باید از لوله‌های آب بالاتر باشد. البته اگر این امکان وجود ندارد، لوله‌های گاز را عایق کنید.
  • همیشه شیرهای گاز باید به صورت افقی و موازی با دیوار باشند.
  • اگر در مسیر این لوله‌ها حرارت زیادی نیز وجود دارد لازم است که جلوگیری از تغییر اندازه لوله‌ها از عایق استفاده شود یا این‌که از ابتدا جای آن‌ها عوض شوند.

استاندارد گازکشی برای محل‌های مختلف ساختمان از چه قرار است؟

در ادامه استانداردهای لازم برای انجام را برای مکان‌های مختلف ساختمان را ذکر می‌کنیم:

آشپزخانه

در آشپزخانه لوله‌های گاز نباید به صورت روکار از کف آن بگذرند. البته اگر شرایط به گونه‌ای است که لازم است حتماً لوله‌های گاز از کف بگذرند پس بهتر است با عایق کردن این کار انجام شود.

حمام

لوله‌های گاز در حمام نباید از کف و دیوارها بگذرند. بهتر است لوله‌ها با فاصله ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری با سقف حمام عبور کنند. این لوله‌ها نباید هیچ گونه جوش یا خم داشته باشند. برای ایمنی بیشتر لاز است که دو بار عایق‌کاری شوند.

سرویس بهداشتی

در سرویس بهداشتی به جز کف عبور از بقیه مکان‌ها مانعی ندارد. تنها لازم است که استانداردهای لازم برای انجام آن مانند حمام رعایت شود.

زیرزمین

اگر این مکان رطوبت ندارد می‌توان بدون نیاز به عایق لوله‌کشی گاز را انجام داد.

پشت‌بام

در این مکان رطوبت، گرما و سرما بسیار زیاد است. بنابراین در این مکان عبور لوله گاز مجاز نمی‌باشد.

اتاق خواب

استفاده از وسایلی مانند شومینه و روشنایی در اتاق خواب ممنوع است. اتاق باید تهویه مناسبی داشته باشد. در اتاق لازم است که چند سانتی‌متر با کف زمین فاصله داشته باشد.

کمد دیواری و کابینت

در این مناطق امکان ضربه دیدن لوله‌های گاز وجود دارد. بنابراین، بهتر است که از عایق برای انجام کار استفاده کنید. لوله‌ها لازم است که از بالای کمد رد شوند. برای کابینت نیز لازم است که از شعله‌ها و آب‌چکان فاصله داشته باشند.

سقف کاذب

لوله‌های گاز عبوری از سقف کاذب روکار به حساب می‌آید. بنابراین، لازم است که طبق قانون‌های مربوط به لوله‌های گاز روکار اجرا شود. پس باید رنگ زده شوند و طوری انجام شوند که جریان هوا وجود داشته باشد. سقف کاذب نباید در حمام استفاده شود.

حیاط خانه

با توجه به نوع کاربری حیاط لازم است چند نکته رعایت شود. اگر در حیاط شما هیچ ماشینی رد نمی‌شود بهتر است کانالی حفر کنید تا لوله‌های گاز در آن‌جا قرار بگیرند. این کانال لازم است بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر عمق داشته باشد. ۱۵ سانتی‌متر اول آن با خاک نرم پر شود. سپس لوله‌ها با دو عایق قرار داده شوند. بعد دوباره خاک نرم ریخته شود. البته اگر می‌خواهید در عمق کمی این کار را انجام دهید لازم است از درپوش روی لوله‌ها استفاده کنید. زیرا لازم است که آسیب فیزیکی به لوله‌های گاز وارد نشود.

از طرف دیگر اگر حیاط شما باغچه و درخت دارد نوع لوله‌کشی گاز آن متفاوت است. زیرا لازم است که لوله‌ها با ریشه گیاهان هیچ برخوردی نداشته باشند. بنابراین، حفر کانال بهتر است در مسیرهایی باشد که با درختان هیچ ارتباطی برقرار نکند.

استاندارد عبور لوله گاز از اشپزخانه

استاندارد عبور لوله گاز از اشپزخانه

نکات تکمیلی اجرای لوله کشی گاز

عبور لوله‌ها هنگام اجرای لوله کشی روکار تنها زمانی از مکان‌های دخمه مانند ساختمان‌ها انجام شود که تهویه یا عبور جریان هوا داشته باشند. زیرا این لوله‌ها نباید پوشیده شوند. البته این نصب این لوله‌های گاز نباید به ساختمان آسیبی برساند.

اگر لوله‌های گاز در معرض آسیب‌های فیزیکی هستند باید برایشان از غلاف استفاده کرد. غلاف لوله‌های گاز به این صورت است که لوله گاز با قطر بزرگتر در اطراف آن قرار می‌گیرد. بین این دو لوله باید با استفاده از نوار عایقی ایجاد شود تا با هم برخورد نداشته باشند.

بهتر است که در هنگام اجرای کار از روشنایی و شومینه استفاده نشود. زیرا این دو، گزینه‌های خطرناکی هستند. اگر شومینه نصب می‌کنید لازم است که از ترموکوپل (سیستم محافظ شعله) استفاده کنید.

رعایت این موارد باعث می‌شود که ایمنی گازکشی خانه شما بالاتر برود. بنابراین، تا حد امکان از افراد مخصص برای پیشبرد کار کمک بگیرید تا تمام جوانب رعایت شوند.