برای لوله کشی گاز مغازه چه قوانینی برای اجرا وجود دارد

برای لوله کشی گاز مغازه چه قوانینی برای اجرا وجود دارد؟

از آن‌جایی که لوله کشی گاز مغازه متفاوت از سایر است لازم است که آشنایی با تمام قوانین آن صورت بگیرد تا سبب شود کار به درستی پیش رفته و ایمنی کار بالا رود. در این مقاله از سازه کهن در مورد لوله کشی گاز مغازه صحبت می‌کنیم و خواهیم گفت که چه شرط‌هایی باید در این مسیر رعایت شود. این مقاله را تا انتهای آن دنبال کنید.

لوله کشی گاز مغازه

باید بدانید که لوله کشی گاز مغازه در طبقه‌بندی لوله کشی در گروه ساختمان‌های تجاری قرار می‌گیرد و به طور کلی لوله کشی گاز به ۳ گروه با نام لوله کشی گاز اداری و تجاری، خانگی و صنعتی تقسیم می‌شود. زمانی که این دسته‌بندی صورت می‌گیرد شرط‌هایی مانند فشار و دما و اندازه لوله‌های گاز با توجه به گزینه مورد استفاده با هم تفاوت دارند.

زمانی که لوله کشی گاز مغازه انجام می‌شود روش‌های انجام مانند بقیه موارد به دو دسته لوله کشی گاز روکار و همینطور توکار صورت می‌گیرد. این کار را باید افراد فنی و موردتایید شرکت گاز انجام دهند تا مشکلی در مسیر انجام صورت نگیرد.

زمانی که شما مایل هستید تا لوله کشی گاز مغازه خود را انجام دهید، لازم است مسیر آن را مانند انواع دیگر را به درستی طی کنید. برای این کار ابتدا باید از شرکت گاز مجوز لوله کشی گاز مغازه خود را بگیرید. شما به این شرکت مراجعه کرده و درخواست می‌کنید که انشعابی برای لوله کشی گاز مغازه خود دریافت کنید.

در ابتدا شما از خطوط اصلی گاز انشعابی برای مغازه خود دریافت می‌کنید تا گازکشی آن شروع شود. این انشعاب از لوله‌هایی صورت می‌گیرد که در محل موردنظر به عنوان توزیع‌کننده عمل می‌کند. سپس این دریافت با رگلاتور به مغازه می‌رسد. رگلاتور دستگاهی است که با اسفاده از آن مشخص می‌شود که تا چه اندازه مصرف گاز شما مجاز است. این مقدار را نیز شرکت گاز با توجه به محل استفاده تعیین می‌کند. کنتور گاز و علمک نیز در ملک شما قرار می‌گیرند که به ترتیب وظیفه دارند که کنتور مقدار گاز مصرفی مغازه را مشخص می‌کند و علمک نیز در کنار رگلاتور قرار می‌گیرد.

رگولاتور لولرگولاتور یکی از وسایل لوله کشی گاز مغازه استه کشی گاز مغازه

رگولاتور یکی از وسایل لوله کشی گاز مغازه است

استاندارد لوله کشی گاز مغازه

زمانی که برای تایید نهایی لوله کشی گاز مغازه مراجعه می‌کنند لازم است که نکاتی در آن رعایت شده باشند که ما در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

بعد از نصب علمک باید از ثابت بودن آن مطمئن شوید؛ یعنی علمک گاز نباید به اطراف خود متمایل شود. برای این کار می‌توانید از بتن استفاده کنید تا آن را کاملاً ثابت نگه دارد.

برای ورود گاز از علمک به داخل مغازه از لوله استفاده می‌شود. این لوله اگر در خیابان و بیرون مغازه قرار دارد اطمینان حاصل کنید که در دیوار ساختمان‌های مجاور و در معرض آسیب قرار ندارد. اگه امکان ندارد که برای جلوگیری از آسیب جای بهتری برای لوله در نظر گرفته شود می‌توانید از عایق استفاده کنید و لوله را با آن بپوشانید تا مورد آسیب قرار نگیرد. همینطور این لوله گاز مغازه باید در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متری سطح زمین قرار داشته باشد و نباید به هیچ عنوان دفن شود.

از آن‌جایی که لوله کشی گاز مغازه بخشی از یک ساختمان تجاری و اداری است تاییدیه لوله کشی گاز برای کل ساختمان انجام می‌شود و برای جدا کردن ملک خودتان از سایر آن‌ها لازم است که به سازمان گاز مراجعه کنید تا این جداسازی انجام شود.

گاهی اوقات یک ساختمان چند مرحله طول می‌کشد تا آماده شود. زمانی که برای لوله کشی گاز در مرحله آخر مراجعه می‌کنید مهندس ناظر و افراد فنی باید لوله کشی مراحل قبلی را نیز بررسی کنند و از ایمن بودن‌ آن‌ها مطمئن شوند.

برای رعایت ایمنی در لوله کشی گاز مغازه شیر قطع کن گازی در بیرون آن و در کنار ورودی قرار دارد که از خطرهای احتمالی جلوگیری کند. این شیر نباید در کنار پنجره و تراس قرار بگیرد. این شیر باید در سمت چپ کنتور قرار بگیرد؛ به دلیل وجود این شیر نباید هیچ انشعابی در اطراف کنتور قرار داشته باشد تا دسترسی به آن آسان باشد.

شیر کنار کنتور لوله کشی گاز مغازه

شیر کنار کنتور لوله کشی گاز مغازه

با توجه به اینکه محل استفاده از لوله کشی گاز سبب می‌شود تا لوله‌ها اندازه‌های متفاوتی داشته باشند، برای انجام لوله کشی گاز مغازه حتماً باید از جدول اندازه‌ لوله‌ها استفاده کنید تا لوله مناسب را برای انجام کار انتخاب کنید. این کار را باید حتماً افراد فنی و متخصص این حوزه انجام دهند تا مشکلی در مسیر اجرای کار پیش نیاید. برای مغازه با اندازه معمولی لوله‌ای یک اینچی مناسب است؛ زیرا عموماً تنها از یک بخاری استفاده می‌شود. البته برخی مغازه هستند که نیاز دارند تا کار بیشتری با گاز انجام دهند؛ به عنوان مثال برخی از مغازه‌ها به وسایل پخت و پز و گرمایشی بیشتر نیاز دارند، برای این حالت لازم است که افراد متخصص طبق استاندارد لوله مناسب را انتخاب و استفاده کنند.

در برخی از ساختمان‌های تجاری و مغازه‌ها لوله کشی گاز امکان‌پذیر نیست؛ زیرا این مغازه‌ها مواردی را به فروش می‌رسانند و با موادی سروکار دارند که گازکشی آن مکان‌ها می‌تواند موجب آسیب و کاهش ایمنی شود. برخی از این مغازه‌ها شامل فروشنده‌های رنگ و سم، تعویض روغنی‌ها و داروخانه‌ها هستند.

اگر نیاز داشتید که انشعابی برای مصرف بیشتر بگیرید نباید لوله گاز را سوراخ کنید و لازم است از چندراهی برای عملی کردن خواسته خود استفاده کنید.

برای حفظ بیشتر لوله های گاز مغازه آن‌ها را با سنباده تمیز کنید و به آن‌ها ضدزنگ بزنید و در آخر به آن‌ها رنگ توسی روشن بزنید.

در این مقاله از سازه کهن در مورد قوانینی که باید در لوله کشی گاز مغازه رعایت شوند صحبت کردیم. شما می‌توانید برای انجام این کار با سازه کهن تماس بگیرید. این گروه در تمام مراحل لوله‌کشی گاز صنعتی، خانگی و تجاری می‌تواند همراه شما باشد و به بهترین شکل کار را برایتان انجام دهد.