۳ نکته که باید در لوله کشی ساختمان به آن توجه کنید

۳ نکته که باید در لوله کشی ساختمان به آن توجه کنید

لوله کشی گاز از مواردی است که لازم است که از متخصص برای انجام آن کمک بگیرید. زیرا کاری بسیار حساس است. انجام دادن نادرست آن می‌تواند موجب آسیب‌هایی شود که گاهی اوقات قابل جبران نیست.

گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که دسترسی به متخصص در آن بازه زمانی ممکن نیست. برای همین لازم است تا افراد تا حدودی با روش درست و ایمن کار آشنا شوند تا بتوانند کار را درست پیش ببرند. در این مقاله ۳ نکته به شما خواهیم گفت تا با رعایت آن‌ها بتوانید با لوله‌کشی گاز ساختمان آشنا شوید. در آخر هم اگر ایرادی بود آن را رفع کنید.

۱)استاندارد لوله کشی گاز را بشناسید

لوله کشی گاز در ساختمان‌های مسکونی و تجاری با هم تفاوت دارند. زیرا واحدهای یکسانی ندارند. استانداردهایی که لازم است رعایت شوند انواع مختلفی دارند. این موارد توسط شرکت‌های گاز، نفت تدوین شده‌اند.

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا خانه را لوله‌کشی کنید لازم است که نقشه انجام کار بررسی شود. این بررسی برای جزئیات ساختمان، کانال‌ها، تکیه‌گاه‌ها و بقیه موارد لازم برای لوله کشی گاز انجام می‌شود. با توجه به آن مشخص می‌شود که ایستگاه‌هایی که قرار است محلی برای گاز باشند در کجا قرار دارند. زیرا باید این جایگاه به گونه‌ای باشد که بتوان مشخص کرد چه مقدار گاز برای مصرف نیاز است.

لوله‌های گاز از مواردی هستند که باید با توجه به موقعیت انتخاب شوند. زیرا اگر قطر لوله‌ها کوچک‌تر از اندازه گاز مصرفی باشند در روند کار مشکل پیش می‌آید. سرعت گاز در لوله ۲۰ متر بر ثانیه است. بنابراین، با توجه به این موضوع لازم است که لوله مناسب انتخاب شود.

مورد بعدی انتخاب شیر مناسب در مسیر لوله‌کشی گاز است. یک شیر باید در خارج از ساختمان باشد که کل جریان گاز به داخل خانه را بتوان با آن قطع کرد. در مسیر لوله‌کشی گاز در داخل ساختمان و برای هر دستگاه گازسوز باید یک شیر باشد که بتوان با دست آن را قطع و وصل کرد.

آشنایی با استاندارد لوله کشی گاز

آشنایی با استاندارد لوله کشی گاز

برای لوله‌کشی گاز لازم است که از مواد و مصالحی استفاده کنید که مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکند. برخی افراد برای این‌که هزینه گازکشی منزل را کاهش دهند از این بخش صرف‌نظر می‌کنند. درصورتی که لازم است تا آن را جدی بگیرید. شاید در ابتدا استفاده از لوله‌های باکیفیت برای انجام گازکشی هزینه بالایی به شما تحمیل کند اما لازم است که از لوله‌های استاندارد مانند درزدار و مانیسمان استفاده کنید.

۲)خودتان به ایرادهای لوله گاز پی ببرید

چند مورد لازم است بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید ایرادی در لوله‌کشی گاز منزل به وجود آمده است. یکی از مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید احساس بوی گاز در ساختمان و محیط است. اگر این اتفاق رخ دهد باید هوشیار باشید که مشکلی در روند گاز پیش آمده است. در این شرایط باید به دنبال منبع نشتی گاز بگردید و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را رفع کنید.

ممکن است لوله‌های گاز دچار ضربه شده باشند. در این شرایط باید برای ترمیم از وسایلی استفاده کنید که تمام ظاهر آن چک شود. این لوله‌ها نباید نقصی داشته باشند. از طرف دیگر حتماً چک کنید که لوله‌های گاز روکار فاصله‌ای به اندازه حداقل یک سانتی‌متری با دیوار داشته باشند. اگر از لوله‌کشی گاز توکار استفاده می‌کنید بهتر است توجه داشته باشید که هیچ درزی وجود نداشته باشد.

مشکلات لوله کشی گاز

مشکلات لوله کشی گاز

به لوله‌های گاز ساختمان ضدزنگ بزنید. این کار باعث می‌شود که از خوردگی لوله‌ها جلوگیری شود. این کار باید همیشگی باشد اما بازه زمانی این کار بسیار زیاد است. علاوه براین، محل اتصال دودکش و لوله گاز را با پشم شیشه بپوشانید تا به عنوان عایق عمل کند.

متاسفانه برخی افراد از سه‌راهی یا شیر اضافه در لوله‌کشی گاز استفاده می‌کنند. این کار بسیار خطرناک است و بهتر که تعویض کنید. این شیر‌ها نباید پشت وسیله گازسوز باشند. زمانی که با این مورد برخورد کردید بهتر است که آن وسایل را جابه‌جا کنید تا شیرها در دسترس قرار بگیرند. این شیرها بهتر است که در سمت چپ وسیله باشند و با دودکش نیز فاصله داشته باشند. علاوه براین، حتماً برای بخاری، آبگرمکن و پکیج‌ها دودکش تهیه کنید.

۳)تعمیرات لوله گاز را در منزل انجام دهید

شاید بخواهید که تعمیرات لوله‌های گاز را خودتان انجام دهید. اما لازم است بدانید گاز یکی از مواردی است که توجه به ایمنی بسیار در آن ضروری است. زیرا بی‌توجهی به آن خطرات جدی به دنبال دارد. برای همین بهتر است که تعمیرات لوله گاز منازل را خودتان انجام ندهید. برای این کار حتماً از افراد فنی کمک بخواهید. این افراد حرفه‌ای هستند و مهارت لازم برای انجام کار را دارند. آن‌ها می‌دانند که از چه لوله‌ای استفاده کنند تا با توجه به معماری ساختمان از چه نوع لوله‌کشی استفاده کنند. زیرا گاز ماده‌ای است که می‌تواند آتش بگیرد و آتش‌سوزی‌هایی با نتیجه ناگوار را رقم بزند.