رعایت چه استانداردهایی برای لوله کشی گاز توکار لازم است؟

رعایت چه استانداردهایی برای لوله کشی گاز توکار لازم است؟

روش‌های انجام لوله کشی گاز مانند بقیه موارد انواع مختلفی دارد. این مختلف بودن روش‌ها موجب می‌شود که برای انتخاب یکی از آن‌ها دچار تردید شویم. آگاهی از هر کدام می‌تواند کمک کند تا تصمیم صحیحی بگیرید. یکی از این روش‌ها لوله کشی گاز توکار است. در این مقاله در مورد این روش به شما بیشتر توضیح خواهیم داد و برایتان خواهیم گفت که چه استانداردهایی باید هنگام انجام لوله کشی گاز توکار رعایت شود. پس ادامه این مقاله از سازه کهن را دنبال کنید.

آشنایی جامع با روش لوله کشی گاز توکار

یکی از روش‌های انجام لوله کشی گاز توکار بودن لوله‌ها است. در این روش لوله های گاز در دیوار و کف زمین دفن می‌شوند و نشانه‌ای از آن‌ها از بیرون دیده نمی‌شود. زمانی که ساختمانی تازه در حال ساخت است برای لوله کشی گاز آن می‌توان از روش توکار استفاده کرد تا زیبایی آن دستخوش تغییر نشود. خیلی از افراد با توجه به همین ویژگی داشتن دید بصری جذاب ترجیح می‌دهند تا از خدمات لوله کشی گاز توکار استفاده کنند.

مشکلات استفاده از لوله کشی گاز توکار چیست؟

درست است که از خوبی روش لوله کشی گاز توکار گفتیم اما نمی‌توان از معایب این روش غافل شد؛ زیرا این چشم‌پوشی می‌تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. روش لوله کشی گاز توکار مسائلی نیز هنگام انجام کار به دنبال دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

برای لوله کشی گاز توکار نیاز به دقت بالایی است و لازم است ایمنی به قدر زیادی رعایت گردد؛ زیرا آن لوله‌ها همیشه در دسترس نیستند و لازم است که طوری کار گذاشته شوند تا مشکلی برای ادامه کار پیش نیاید. از آن‌جایی که در این روش لازم است که لوله‌های گاز مخفی باشند تعمیرات آن‌ها به سختی انجام می‌شود. زیرا برای هر بار بررسی مشکل و رفع آن لازم است وقت و هزینه بسیاری بابت باز و بسته کردن محل دفن صرف شود. بنابراین، بهتر است هنگام لوله کشی گاز روکار از همان ابتدا کارها با ایمنی بالایی انجام شوند تا به دوباره کاری احتیاجی نباشد.

قیمت لوله کشی گاز توکار گران‌تر از نوع دیگر است. زیرا به دلیل دفن شدن نیاز است مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. برای این هدف بیشتر از لوله های گاز مانیسمان و API و اتصالات مناسب این کار استفاده می‌شود. بعد از لوله‌کشی برای اطمینان بیشتر لوله‌های گاز عایق‌کاری می‌شوند تا نشتی یا آسیبی متوجه آن‌ها نشود. علاوه بر مواد مورد استفاده مواردی مانند تعداد انشعاب، مقدار اندازه کار و دستمزد نیز روی قیمت کار اثر می‌‌گذارند. شما می‌توانید برای آگاه شدن از قیمت اجرای کار لوله کشی توکار با گروه سازه کهن در ارتباط باشید.

اتصالات لوله کشی گاز توکار

اتصالات لوله کشی گاز توکار

برای انتخاب مسیر اجرای لوله کشی توکار لازم است دقت بیشتری به کار گرفته شود؛ در برخی قسمت‌ها وجود آهک و مرطوب بودن می‌تواند باعث آسیب به لوله‌های گاز شود. از آنجایی که سقف سرویس بهداشتی و سونا که مرطوب هستند نباید لوله های گاز توکار از آن‌ها عبور کنند. به همین منظور پیدا کردن مسیری که این مشکلات در آن نباشد کمی سخت و وقت‌گیر است. بنابراین مشخص کردن مسیر نیز از سختی‌های اجرای لوله کشی گاز توکار است.

چه استانداردی باید برای انجام لوله کشی گاز توکار رعایت شود؟

روش لوله کشی گاز توکار برای بهتر اجرا شدن نیاز دارد تا استانداردهایی در آن رعایت شود.

برخی اوقات لوله های گاز توکار از مسیرهایی عبور می‌کنند که احتمال دارد ضربه‌های فیزیکی به آن‌ها وارد شود. برای حل این مشکل لازم است که حفاظ‌های مقاومی طراحی شوند تا از وارد شدن این ضربه‌ها جلوگیری کنند.

رعایت فاصله بین لوله های گاز توکار و دیگر موارد از نکاتی است که باید رعایت گردد. زمانی که در اطراف این لوله‌های گاز مواردی مانند کابل برق وجود دارند لازم است که حداقل بینشان ۱۰ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. برخی اوقات این امکان وجود ندارد. به همین خاطر شما می‌توانید از عایق برای حفاظت بیشتر از لوله‌ها استفاده کنید.

لوله های گاز توکار باید عایق شوند. برای این منظور نوارهایی هستند که به دور آن لوله‌های گاز پیچیده می‌شوند. این امر موجب می‌شود تا خوردگی و زنگ‌زدگی لوله های گاز توکار را تهدید نکند. روشی که برای نوارپیچی لوله های گاز اجرا می‌شود به نوع ۵۰ درصد معروف است. در روش ۵۰ درصد نوار به گونه‌ای به دور لوله پیچیده می‌شود که روی نصف نوار قبلی قرار بگیرد تا هیچ درزی وجود نداشته باشد.

عایق کاری لوله کشی گاز توکار

عایق کاری لوله کشی گاز توکار

اگر لوله های گاز توکار از مکان‌هایی عبور می‌کنند که رطوبت وجود دارد و راه دیگری نیست بهتر است که لوله های گاز دو بار عایق شوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. همینطور کانال دفنی لوله‌ها بهتر است که به صورت شیب‌دار باشد و اگر موردی در مسیر است پاک‌سازی انجام شود. ریختن قیر در کانال نیز به حفاظت لوله‌ها کمک زیادی می‌کند.

اکنون شما با روش اجرای لوله کشی گاز توکار و استانداردهای آن تا حدودی آشنا شدید. شما می‌توانید برای توضیحات بیشتر و اجرای کار از گروه سازه کهن بخواهید شما را همراهی کنند.