استاندارد لوله کشی گاز خانگی و تجاری چه می باشد؟

استاندارد لوله کشی گاز خانگی و تجاری چه می باشد؟

لوله کشی گاز خانگی و تجاری از کارهایی است که نیاز است برای انجام آن حتماً مجوز داشته باشید. زیرا روش انجام لوله کشی روکار و توکار ساختمان‌ها متفاوت است. افراد فنی لازم است با هر دو مورد با توجه به شرایط ساختمان آشنایی کامل داشته باشند. زیرا این عملیات بسیار حساس است و عدم رعایت درست آن می‌تواند منجر به گازگرفتگی و حتی آتش‌سوزی شود.

استاندارد لوله کشی گاز به مجموعه‌ای از قواعد گفته می‌شود که سازمان گاز آن را تنظیم می‌کند. این مقررات لازم است که در تمام ساختمان‌های خانگی و تجاری با توجه به شرایط هر کدام که ذکر شده است رعایت شوند. هدف از این استانداردها این است که ایمنی کار گازکشی ساختمان به درستی رعایت شود تا مشکلی برای افراد پیش نیاید. با پیگیری این استانداردها کیفیت لوله کشی گاز ساختمان‌ها به مرور بهتر شده است.

استاندارد لوله کشی گاز خانگی و تجاری

۱)جنس لوله های گاز

جنس لوله‌های گاز در حین انجام کار نیز مهم است. زیرا برای هر کدام از روش انجام کار نوع لوله‌های متفاوتی استفاده می‌شود. برخی افراد از لوله‌های گاز فلزی استفاده می‌کنند. اما این لوله‌ها در برابر خوردگی مقاومت نیستند و لازم است حتماً عایق شوند. انجام عایق هزینه بیشتری را به شما تحمیل می‌کند. زمانی که می‌خواهید حتماً از لوله‌های گاز فلزی استفاده کنید می‌توانید از جنس آهن یا فولاد ضدزنگ استفاده کنید. این لوله‌ها باید استاندارد C.S.S.T. و طبق همان استاندارد سیم اتصال به زمین هم داشته باشند.

شما می‌توانید از لوله‌های پلی اتیلن برای لوله کشی گاز منزل خود استفاده کنید. بر روی این لوله‌ها لازم است که واژه GAS نوشته شده باشد تا دقیقاً بدانید برای کار گازکشی است. این لوله‌ها برای عبور گاز طبیعی هستند و استانداردهای لازم برای انجام این کار را دارند.

جنس لوله های گاز

جنس لوله های گاز

 

۲)فاصله لوله های گاز با بقیه وسایل

لوله کشی گاز خانگی و تجاری لازم است به گونه‌ای باشد که با تمام وسایل فاصله داشته باشند. برای مثال، لازم است که لوله های گاز از دیورا حداقل ۷ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. تفاوتی ندارد که جنس دیوار از چه مصالحی است. در هر صورت این فاصله باید رعایت شود. علاوه براین، این لوله‌ها باید با سطح زمین حداقل ۷۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

برای لوله‌های گاز اندازه مشخصی تعیین شده است. بنابراین هنگام تهیه لوله‌های گاز لازم است که به اندازه آن‌ها توجه شود. زیرا اندازه این لوله‌ها با توجه به حجم مصرفی گاز و فشار آن تعیین شده است. بنابراین، نادیده گرفتن این اندازه‌ها موجب می‌شود تا در انتقال گاز مشکلاتی پیش بیاید که برخی اوقات قابل جبران نیست.

لوله‌ی اصلی در فاصله بین علمک تا کنتور  حداکثر می‌تواند ۱۸ متر فاصله داشته باشد.

کنتور گاز بهتر است که در بیرون ساختمان قرار بگیرد تا بتوان به آسانی به آن دسترسی داشت. علاوه بر این، لازم است که محل قرارگیری کنتور از آسیب‌ها دور باشد. مواردی مانند ضربه فیزیکی، افتادن روی زمین و احتمال یخ‌زدگی از آسیب‌هایی هستند که به کنتور وارد می‌شود. اگر ساختمان مسکونی آپارتمانی است که واحدهای زیادی دارد لازم است بین کنتورهای آن‌ها حداقل ۲۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد.

فاصله اشیا در استاندارد لوله کشی گاز خانگی

فاصله اشیا در استاندارد لوله کشی گاز خانگی

برخی اوقات لازم است که برای لوله کشی گاز خانگی و تجاری لوله‌ها جوشکاری شوند. برای این منظور نباید اطراف محل جوشکاری موادی باشند که احتمال آتش گرفتن دارند. همینطور نباید روی لوله‌های گاز هیچ گرد و غباری باشد.

۳)محل عبور لوله‌ های گاز

لوله های گاز نباید از میان محل تهویه عبور کنند. همینطور عبور این لوله‌ها در محل آسانسور نیز خلاف قانون است و نباید انجام شود. تفاوتی ندارد که لوله کشی گاز تجاری است یا خانگی.

لوله‌های گاز برای به هم وصل شدن به اتصالاتی نیز نیاز دارند. این موارد لازم است که از جنس فولاد یا آهن باشند.

گاهی اوقات نیاز است که از لوله‌های گاز انشعاب گرفته شود. در این شرایط باید از سه‌راهی استفاده شود. اگر استفاده از سه‌راهی ممکن نیست از اتصال جوشکاری استفاده می‌شود. در این حالت باید قطر انشعاب کمتر از فطر لوله باشد و با جوشکاری کار انجام شود.

پایان کار لوله کشی گاز خانگی و تجاری

زمانی که انجام کار لوله کشی گاز ساختمان به پایان رسید لازم است که مهندس ناظر از این کار دیدن کند. زیرا اگر ایرادی در کار وجود دارد بهتر است قبل از استفاده رفع شود تا مشکلی برای افراد پیش نیاید. هم‌چنین هوای فشرده با فشار مشخص یک کیلوگرم به سانتی‌متر مربع برای ۲۴ ساعت در لوله‌ها قرار می‌گیرد. هدف این است که مشخص شود آیا نشتی در مسیر لوله‌های گاز وجود دارد یا خیر.

برای دریافت خدمات لوله کشی گاز در تهران می توانید از مشاورین سازه کهن سوالات خود را پرسیده و پس از تعیین وضعیت و استعلام قیمت در سرتاسر تهران از متخصصین ما برای اجرای گازکشی با بهترین کیفیت خدمات و تعرفه مناسب استفاده کنید.