استاندارد نصب علمک گاز چیست؟

استاندارد نصب علمک گاز چیست؟

گازکشی ساختمان نیاز به دریافت مجوز دارد. برای این منظور شما باید در ابتدا مجوز گرفتن علمک را بگیرید. سپس لازم است همه مراحل را طبق ایمنی پیش ببرید و در نهایت تمام موارد تست کنید تا اگر مشکلی وجود دارد برطرف شود.

در این مقاله در مورد دریافت علمک گاز، روش دریافت آن و استانداردهایی که باید هنگام نصب آن رعایت گردد صحبت می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این مسیر این مقاله سازه کهن را تا انتها بخوانید.

علمک گاز چیست؟

زمانی که محیطی گازکشی می‌شود هر ساختمان نیاز دارد که از لوله گازهای آن محیط انشعابی بگیرد تا آن نیز گازکشی شود. با این کار شما اشتراکی برای گازکشی دریافت می‌کنید. برای این هدف لازم است که از اداره گاز برای دریافت آن اقدام کنید. نشانه دریافت این انشعاب علمک است. شما به عنوان متقاضی با ارائه مدارک لازم می‌توانید از شرکت گاز تقاضا کنید که برای ساختمان خود علمک گاز بگیرید.

علمک (رگلاتور) به دستگاهی گفته می‌شود که فشار گاز وارد شده برای مصرف ساختمان را تنظیم می‌کند و برای فرد متقاضی است. این دستگاه کمک می‌کند تا گاز به صورت بهینه جریان پیدا کند. این دستگاه از یک بدنه، محل ورود و خروج گاز، فنر تنظیم کننده فشار گاز و یک دسته برای کم و زیاد کردن آن تشکیل شده است.

در کنار این، کنتور نیز وجود دارد که فرد متقاضی با دادن اطلاعات خود و پرداخت هزینه آن را با نام خود دریافت می‌کند. کنتور وسیله‌ای است که مقدار گاز مصرفی شما را از بعد از نصب تا آخر کار اندازه می‌گیرد و افرادی از اداره گاز در بازه‌های زمانی مشخص مقدار آن را یادداشت می‌کنند و هزینه قبض را براساس آن می‌نویسند.

اقدام لازم برای دریافت علمک گاز

شما برای نصب علمک گاز نیاز دارید که به اداره گاز مراجعه کنید و درخواست دریافت علمک خود را ثبت کنید. اگر کارشناس تایید کند که می‌توانید علمک گاز را دریافت کنید به ادامه کار می‌رسید؛ اکنون شما مجوز لازم برای ادامه کار را دریافت کردید. در این مرحله برای دریافت کنتور و لوله کشی گاز ساختمان باید هزینه پرداخت کنید.

حالا شما برای پیشبرد این کار علاوه بر مدارک شناسایی هویت، نیاز دارید سند مالکیت خود برای ساختمان موردنظر به همراه مجوز و آدرس به اداره گاز تحویل می‌دهید تا فردی برای بازرسی به محل مراجعه کند. بعد از آمدن کارشناس از اداره و دریافت تاییدیه شما برای ادامه به شهرداری مراجعه می‌کنید و از آن‌ها درخواست مجوز حفاری می‌کنید. بعد از این مرحله شما کار گاز کشی ساختمان خود را آغاز می‌کنید.

استانداردهای نصب علمک گاز

نصب علمک گاز باید به طور صحیح انجام شود تا از نظر ایمنی مشکلی ایجاد نکند. برای این منظور یک سری نکات لازم است رعایت شود. اگر مسیر اجرای لوله کشی گاز و نصب علمک مشکلی داشته باشد شما می‌توانید برای تعمیرات لوله های گاز خود با سازه کهن تماس بگیرید تا به شما در رفع مشکل کمک کنند. ما در ادامه به برخی از نکات نصب علمک و استاندارد آن اشاره می‌کنیم:

زمانی که علمک نصب شد، آن را با بتن کردن ثابت می‌کنیم تا تعادل داشته باشد؛ علمک نباید به اطراف انحراف داشته باشد.

اگر کنتور نصب کردید و در مسیر آن امکان تردد خودرو وجود دارد ارتفاع آن را تا ۲۱۰ سانتی‌متر بالا ببرید.

در اطراف علمک و کنتور گاز نباید هیچ حفاظی وجود داشته باشد. زیرا اگر آتش‌سوزی یا نشتی گاز پیش بیاید قطع کردن گاز برای جلوگیری از فاجعه امکانپذیر نمی‌باشد و اتفاقات جبران ناپذیری رخ می‌دهد. علاوه براین دلیل، متصدیان شرکت گاز نیز ممکن است بخواهند به کنتور و عملک دسترسی داشته باشند. این حفاظ موجب می‌شود آن‌ها در این مسیر دچار مشکل شوند.

استاندارد نصب علمک گاز

استاندارد نصب علمک گاز

تست بررسی صحیح عمل کردن علمک گاز

برای این‌که بعد از کار مشکلی پیش نیاید علمک گاز را تست می‌کنیم تا متوجه شویم که ایرادی در کار نیست. برای این منظور فشار گاز لوله‌های گاز را تا حد زیادی پایین آورید. سپس در حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا فشار گاز در تمام بخش‌ها به تعادل برسد و بعد فشار زیادی را وارد کنید؛ در این حالت اگر در بخشی افت فشار صورت بگیرد یعنی کار لوله کشی گاز به درستی انجام نشده است و نشتی گاز وجود دارد. پس لازم است از نو همه موارد بررسی و مشکل حل شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که فردی باید کار تست باد و تاییدیه گازکشی را انجام دهد که با اجرای کار آشنا باشد. این فرد متخصص باید بداند که این تست را چطور پیش ببرد تا شرایط در کنترل او بماند. همین‌طور فرد مجری باید مطمئن شود که فشار گاز از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود و آن را کنترل کند. فرد مجری باید مطمئن شود که ایمنی قبل، حین و بعد از اجرای کار رعایت شده باشد. برای این منظور شما می‌توانید از گروه سازه کهن بخواهید تا بدون مشکل کار را برایتان انجام دهد. این گروه از جدیدترین تکنولوژی و با دقت زیاد به جزئیات کار را به پیش می‌برد و قیمتی اقتصادی نیز برای این کار در نظر گرفته است.

برای این‌که هنگام آزمایش مشکلی برای کسی پیش نیاید بهتر است که افراد با تجهیزات کاری اقدام به این کار کنند. این موارد از طریق سازمان به فرد داده می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت تا مشکلی گریبان‌گیر کسی نشود.

در این مقاله در مورد دریافت علمک و استاندارد اجرای آن گفتیم. اگر فکر می‌کنید نیاز دارید از این موضوع بیشتر بدانید و اطلاعات کسب کنید با گروه سازه کهن تماس بگیرید. سازه کهن در این زمینه می‌تواند شما را به درستی و کامل راهنمایی کند.