بهترین لوله برای لوله کشی گاز ساختمان کدام است؟

بهترین لوله برای لوله کشی گاز ساختمان کدام است؟

انتخاب بهترین لوله گاز نیز از چالش‌هایی است که شما به عنوان مجری طرح هنگام انجام لوله کشی گاز ساختمان با آن درگیر می‌شوید. زیرا بین گزینه‌های مختلف سردرگم هستید که گزینه مناسب و بهتر برای انجام کارتان کدام است. برای این‌که بدانید از کدام لوله‌ها برای لوله کشی گاز ساختمان استفاده کنید لازم است حتماً نظر کارشناسان این حوزه را بدانید.

در این مقاله سه نوع لوله پرکاربرد را که در لوله‌کشی گاز ساختمان استفاده می‌شوند به شما معرفی می‌کنیم. در موردشان توضیحاتی می‌دهیم. شما در ادامه می‌توانید با تحقیق تخصصی‌تر گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

ابزارهای مختلفی برای لوله کشی گاز ساختمان استفاده می‌شود. مصالحی که در لوله کشی گاز روکار یا توکار استفاده می‌شود به شرح زیر است:

  • لوله گاز
  • اتصالات گاز
  • نوار عایق
  • شیرآلات گازی
  • الکترود

لوله مانیسمان برای لوله کشی گاز ساختمان

تا چند سال گذشته لوله مانیسمان تنها گزینه‌ای بوده است که برای لوله کشی گاز ساختمان تاییده شده بود. این لوله امروزه بسیار زیاد استفاده می‌شود. نام انگلیسی این لوله‌ها seamless pipe است. لوله مانیسمان یک استوانه بدون درز است و از فولاد تولید می‌شود. نداشتن درز جوش باعث می‌شود که لوله‌های مانیسمان بتوانند فشار بالاتری را تحمل کنند.

لوله‌های مانیسمان در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. از سبک‌ترین لوله‌های مانیسمان، رده ۲۰ آن است که در لوله کشی توکار ساختمان‌ها استفاده می‌شود. علاوه براین، در لوله‌کشی شوفاژ و فن‌کویل نیز کاربرد دارد. در کنار رده ۲۰ گاهی اوقات برای بالا بردن کیفیت کار از لوله‌های مانیسمان رده ۴۰ نیز استفاده می‌کنند. برای انتخاب لوله گاز باید مشخص کنید که در کجا می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها سایز، ضخامت و وزن متفاوتی دارند که باید با توجه به کاربرد موردنظر آن‌ها را انتخاب کرد.

لوله‌های مانیسمان از لوله هایی هستند که در لوله کشی گاز ساختمان در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. زیرا این لوله‌ها در شرایط مختلف و سخت سازگاری بالاتری نسبت به رقبای خود دارند. بقیه لوله‌ها در شرایط جوی نامناسب مثل گرمای یا سرمای زیاد و رطوبت عملکرد خوبی ندارند. لوله‌های مانیسمان در برابر خوردگی و فرسایش نیز مقاومت بالایی دارند که ویژگی بارزی محسوب می‌شود.

لوله‌های مانیسمان قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های دیگر دارند. کیفیت بالاتر آن‌ها در جنبه‌های مختلف نسبت به رقبا بر این قیمت اثر گذاشته‌اند.

لوله گاز ساختمان

لوله گاز ساختمان

API برای لوله کشی گاز ساختمان

در سال‌های اخیر لوله API نیز در این عملیات استفاده می‌شود که تازه وارد این صنعت شده است. این عبارت کوتاه شده American Petroleum Institute است. لوله‌های API به دلیل این‌که می‌توانند فشار بالایی را تحمل کنند از آن‌ها در لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

برای این‌که تشخیص دهید که لوله موردنظر واقعی است باید به وزن و مارک آن توجه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت لوله متوجه شوید که آیا اطلاعات روی لوله با اطلاعات سایت مطابقت دارد یا خیر. اگر اطلاعات روی لوله گاز ثبات کمی دارند باید بدانید که آن‌ها را کارخانه تولید کرده است. شاید تعجب‌آور باشد اما چاپ منظم و با فونت مشخص لوله‌ها که به سختی از بین می‌روند دلیلی بر کیفیت پایین آن‌ها می‌باشد.

گاهی اوقات نیز می‌توانید که لوله‌ها را به آزمایشگاه بفرستید تا تست شوند. البته این کار برای پروژه‌های با حجم کم بسیار پرهزینه است و توصیه نمی‌شود. برای زیر ۱۰۰ شاخه می‌توانید با بخش فنی کارخانه موردنظر نیز ارتباط بگیرید و سوال‌های خود را از آن‌ها بپرسید.

API برای لوله کشی گاز ساختمان

API برای لوله کشی گاز ساختمان

لوله درزدار برای لوله کشی گاز ساختمان

یکی از لوله‌هایی که در لوله کشی گاز ساختمان‌ها استفاده می‌شود لوله‌های درزدار است. نام انگلیسی این لوله‌ها welded pipe است.  این لوله‌های درزدار از ورق تولید می‌شوند. به آن لوله درز جوش یا جوشی نیز گفته می‌شود. این لوله‌ها انواع مختلفی دارند. ضخامت ورق و نوع جوش و تست در متفاوت بودن انواع آن در نظر گرفته می‌شود. لوله‌های گاز از نوع پیشرفته وکامل لوله‌های درزدار هستند.

لوله‌های درزدار انواعی هستند که نسبت به وزنشان می‌توانند فشار بالایی را تحمل کنند. این لوله‌ها سختی زیاد دارند. سایز و ضخامت این لوله‌ها متمایزکننده انواع آن‌ها می‌باشد. موردی که باعث می‌شود این لوله‌ها با نوع بدون درز متفاوت باشند این است که در فرایند تولیدشان از جوشکاری استفاده می‌شود.

حتماً توجه داشته باشید نباید از لوله شوفاژ برای جایگزینی استفاده کرد. محصولات مربوط به لوله‌کشی گاز استاندارد بالایی دارند. بنابراین، به مقدار زیادی با لوله‌های شوفاژ تفاوت دارند. استفاده از لوله‌های گاز به جای شوفاژ مشکلی مرسوم است چون کیفیت بالاتری دارد و تحمل فشار بیشتری دارد. اما برعکس آن خلاف استاندارد است و آسیب‌زننده است.

کدام مورد لوله مناسب لوله کشی گاز ساختمان است؟

ممکن است برای پیدا کردن لوله برای لوله کشی گاز ساختمان خود از نظر زمانی و امکانات در تنگنا باشید. در این مواقع توصیه می‌کنیم که سعی کنید به هیچ عنوان از لوله کشی گاز ساختمان غیراستاندارد استفاده نکنید. زیرا با این کار کل لوله‌کشی شما آسیب‌پذیر می‌شود و می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. برای لوله کشی گاز اداری تجاری نیز باید توجه داشته باشید که لوله‌های گاز هر واحد به واحدهای دیگر تعرض نکند. استفاده از مکان‌های مشترک هیچ اشکالی ندارد. در آخر باید بگوییم که بهتر است از انواع لوله‌های گاز مناسب و نامناسب اطلاع پیدا کنید تا بتوانید از انواع باکیفیت استفاده کنید.