آشنایی با خطوط انتقال گاز و مقدار فشار گاز در آن‌ ها

خطوط انتقال گاز و مقدار فشار گاز در آن

تحویل گاز پالایشگاه به مصرف کننده مستلزم عملیات لوله گذاری در مسیر می باشد. کل هزینه انتقال گاز از لوله به هزینه ساخت، عملیاتی و نگهداری بستگی دارد. در طی مسیر به دلیل شرایط مختلف همچون افت فشار تجهیزات و ایستگاه تقویت فشار برای سیستم انتقال گاز تعبیه می گردد.

در این مقاله درباره مراحلی که برای انتقال گاز طی می‌شود به شما توضیحاتی خواهیم داد تا شناخت بیشتری از این مسیر به دست بیاورید. پس ادامه این مقاله را دنبال کنید.

۷ مرحله ساخت خط لوله انتقال گاز

برای پیش بردن درست کار لازم است که مراحلی مشخص شده و طبق آن کار انجام شود. این امر موجب می‌شود تا کار به درستی و بدون مشکل پیش برود. در اجرای لوله کشی خطوط انتقال گاز نیز مراحلی مشخص شده است. در زیر این موارد را به ترتیب می‌آوریم:

  1. بررسی مسیرهای قابل استفاده و ارزیابی تاثیرات زیست محیطی در طول عمر پروژه
  2. کشیدن جاده‌های ارتباطی، پاک‌سازی،درجه بندی و حفاظ‌گذاری مسیرهای ساخت
  3. کندن مسیرهای لوله‌ها و تقویت کردن آنها
  4. انجام لوله گذاری گاز
  5. ساخت ایستگاه‌های کمپرسوری، اتصالات داخلی خط لوله، نقاط کنتور خوانی تحویل و دریافت
  6. تست کردن و آزمون نهایی
  7. بازیابی مکان اولیه سایت

گاز پس از استخراج و تسویه ان در پالایشگاه‌ها از طریق خطوط انتقال مایعات گازی برای مصارف مختلف مثل نیروگاه‌ها، مصارف خانگی، کارخانه‌ها و… به سراسر کشور منتقل می شوند. قطر لوله انتقال بر اساس مولفه‌های مختلف و بر حسب نیاز در هر مسیر متفاوت خواهد بود.

خطوط انتقال گاز

خطوط انتقال گاز

در مسیر اجرای لوله‌های خط اصلی قطر این لوله‌های کار گذاری شده بین ۴۲ تا ۵۶ اینج است. در مسیر تمام لوله‌ها، چندین ایستگاه تقویت فشار جهت افزایش فشار و رساندن فشار گاز انتقالی به عدد استاندارد تعبیه شده است. فشار انتقال گاز در مسیرهای اصلی بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ پوند بر اینج است که اگر به عدد دیگری رسید دوبار در همین ایستگاه‌های تقویت فشار، آن را به عدد استاندارد می‌رساند. سازه کهن در این زمینه خدمات بسیاری را ارائه می‌دهد. برای اطمینان شما می‌توانید انواع خدمات لوله کشی گاز صنعتی شرکت سازه کهن را مشاهده کنید.

دلیل ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار علاوه بر کاهش هزینه و کم کردن خطوط انتقال گاز است، باعث جلوگیری از شبنم شدن گاز می‌شود و از خوردگی لوله‌های انتقال جلوگیری می‌کند.

تعداد خطوط اصلی و سراسری انتقال گاز ایران در حدود ۱۰ مورد است. بعضی از این خطوط برای استفاده داخلی بوده و بعضی از آن‌ها علاوه بر مصارف داخلی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقدار گاز مصرفی برای مصارف خانگی

برای مصارف شهری لازم است میزان فشار گاز این لوله ها کم شود. فشار وارده به سامانه کاهش SGC ۱۰۰۰ پوند است که ورود گاز با این فشار به سیستم توزیع شهری مجاز نمی باشد. از این بابت با کاهش فشار در سامانه مقدار آن به ۲۵۰ پوند بر اینج می‌رسد.

پس از ورود گاز به پست‌های شهری فشار گاز باید از ۲۵۰ پوند به ۶۰ پوند بر اینج برسد و سپس وارد سیستم توزیع شهری گردد. در نهایت گاز آماده استفاده برای مصرف کنندگان می‌گردد. البته قبل از ورود به ساختمان ریگلاتور فشار را به ۲۵ صدم پوند می‌رساند و سپس وارد سیستم مصرف خانگی می‌شود. شما می

در پیاده سازی پروژه باید از میزان ظرفیت و حجم کلی خط لوله (متر مکعب یا میلیون متر مکعب) اطلاعات دقیق داشته تا بتوان برآورد هزینه انجام داد. هزینه واحد نیز بر اساس هزینه ساخت بر متر مکعب ظرفیت یا هزار فوت مکعب خط سنجیده می‌گردد.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه خط انتقال لوله گاز

در تعیین هزینه پیاده سازی خط لوله گاز عوامل و متغیرهای متعددی دخیل هستند. این عوامل موثر بر هزینه لوله گذاری به قرار زیر هستند:

  • مواد و تجهیزات خطوط انتقال گاز
  • نیروی انسانی فعال برای اجرای کار
  • هزینه های جانبی
  • حقوق مادی و معنوی محل عبور خط لوله

دو مورد اول در محیط‌های خشک حدود ۸۰ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود. شرکت سازه کهن در تامین و راه اندازی خطوط لوله و انجام پروژه های گاز رسانی فعال می‌باشد. این گروه برای انجام پروژه‌های صنعتی انتقال گاز از طریق خطوط اصلی گروه متخصص داشته و با بررسی و مشاوره کارشناسان خود می‌تواند در انجام پروژه‌های بزرگ صنعتی شما را یاری دهد.