راهنمایی برای روش انجام تست لوله کشی گاز

راهنمایی برای روش انجام تست لوله کشی گاز

یکی از کارهایی که در مسیر گازکشی لازم است انجام شود تست لوله کشی گاز است؛ بعد از به پایان رساندن لوله کشی گاز، مهندس ناظر برای بررسی صحیح بودن این عملیات، تست فشار گاز را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که کار به‌درستی پیش رفته است. این عملیات سبب می‌شود تا شک و تردید برای تمام افراد از بین رفته و ایمنی کار بالا باشد. در این مقاله از سازه کهن در مورد تست لوله کشی گاز بیشتر توضیح می‌دهیم تا به‌طورکامل با آن آشنا شوید. این آگاهی سبب می‌شود تا مشکلی برای شما و بقیه افراد رخ ندهد. بنابراین، این مقاله از سازه کهن را تا انتهای آن دنبال کنید.

تست لوله کشی گاز چیست؟

برای بررسی اشکال‌ها در پروژه‌های گازرسانی از تست لوله کشی گاز استفاده می‌شود؛ این اقدام از کارهای مهم این مسیر است و هدف از آن بررسی مقاومت و استحکام لوله‌های گاز در برابر فشارهای مختلف است. در این فرایند از تمام مسیرهایی که لوله کشی شده‌اند بازدید می‌شود تا اگر ایرادی در آن وجود داشت رفع شود. این بخش همراه با هزینه لوله کشی گاز است و جداگانه دستمزدی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. شما می‌توانید با سازه کهن تماس بگیرید تا از جزئیات قیمت و دستمزد کار مطلع شوید. این گروه مجری لوله کشی گاز بوده و کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن را در کار خود در نظر دارند.

زمان انجام تست لوله کشی گاز در روش‌های مختلف لوله‌کشی متفاوت است؛ لوله‌کشی گاز به دو صورت توکار و روکار انجام می‌شود. در لوله‌کشی روکار بعد از انجام تمام کارها، بررسی صورت می‌گیرد. در لوله‌کشی گاز توکار تست لوله کشی گاز قبل از پوشاندن لوله‌ها انجام می‌شود و بعد از تایید مهندس ناظر، لوله‌ها مخفی می‌شوند.

در ادامه روش انجام تست لوله گاز را توضیح می‌دهیم تا متوجه شوید که روش انجام کار به چه صورت است. این تست دو مرحله دارد تا تایید نهایی صورت بگیرد.

روش انجام تست لوله کشی گاز

برای بررسی دقیق لازم است که تمام جوانب در نظر گرفته شود. به همین خاطر چند مرحله برای آن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد:

تست مقدار استقامت لوله‌های گاز

در این تست لوله کشی گاز لازم است که چند بار به مدت یک ساعت فشاری به اندازه ۳۰ پوند بر اینچ‌مربع به لوله‌ها وارد شود. در صورتی که برای لوله‌ها در این آزمایش مشکلی رخ نداد آزمون دیگری برای نشتی انجام می‌شود.

یک روش دیگر برای انجام تست لوله کشی گاز نیز وجود دارد؛ در این حالت فشار هوا را در داخل لوله کشی تا ۱۷۶ میلی‌متر کم کرده و کمی صبر می‌کنید. در این فاصله باید فشار لوله‌ها به تعادل برسد. در ادامه فشاری ۲۵۰ میلی‌متری از یک قسمت مانند شیرها وارد می‌کنیم. اگر بعد از چند دقیقه افت فشاری رخ نداد سیستم درست است و اگر رخ داد به معنای آن است که نشتی صورت گرفته است و باید اصلاحات لازم انجام شود.

بررسی و تست لوله گاز

بررسی و تست لوله گاز

تست نشتی لوله گاز

روش انجام تست لوله کشی گاز با گاز نیتروژن انجام می‌شود؛ در این اقدام، لوله‌های گاز به مدت ۲۴ ساعت مورد بررسی قرار می‌گیرند. مقدار مشخصی گاز نیتروژن وارد لوله‌ها می‌شود. این گاز فشار ۱۰ پوند بر اینچ‌مربع (PSI) دارد. در طی این فرایند هدف این است که هیچ افت فشاری صورت نگیرد. اگر افت فشار رخ داد، شیر اصلی گاز را بسته و برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

برای تست لوله کشی گاز لازم است که نکاتی رعایت شود تا مشکلی در مسیر ایمنی پیش نیاید؛ برای بررسی نشتی لوله گاز نباید از کبریت استفاده کرد. زیرا اگر نشتی وجود داشته باشد احتمال آتش‌سوزی و خطر وجود دارد. به جای این کار، می‌توان از آب و صابون استفاده کرد. به این صورت که با کف ایجاد شده روی لوله‌ها تشخیص داد که کدام قسمت از آن‌ها نشتی دارد.

بعد از تست لوله کشی گاز برای بررسی نشتی آن، لازم است که یک بار دیگر مناسب بودن لوازم گازسوز مانند دودکش‌ها، بخاری‌ها و بقیه موارد بررسی شوند تا در آخر بدون داشتن مشکلی در این کار تایید نهایی صورت بگیرد.

بررسی لوله گاز برای نشتی

بررسی لوله گاز برای نشتی

دلایل رخ دادن نشتی لوله گاز

آگاهی از دلیل نشتی گاز سبب می‌شود تا در آینده از این موارد جلوگیری کرد تا ایمنی کار بالا برود و خسارتی به آدم وارد نشود. اولین دلیل نشتی گاز نداشتن عایق مناسب لوله‌ها است. زمانی که کار لوله کشی گاز انجام می‌شود لازم است که با توجه به شرایط محیط مانند رطوبت عایق مناسبی برای لوله‌ها در نظر گرفته شود تا خرابی و نشتی صورت نگیرد.

برخی اوقات نیز مجریان لوله‌کشی از لوله‌های مناسب استفاده نمی‌کنند؛ این عمل سبب می‌شود تا خوردگی و ساییده شدن لوله‌ها اتفاق بیفتد و نشتی گاز صورت بگیرد که هزینه‌های زیاد مالی و جانی را به دنبال خود دارد.

علاوه بر عوامل بالا، گاهی اوقات ضربه‌های فیزیکی نیز سبب می‌شوند تا نشتی گاز صورت بگیرد. در هنگام جابه‌جایی وسایل، بی‌توجهی سبب می‌شود تا لوله‌های گاز دچار آسیب شوند و سوراخ‌هایی روی آن ایجاد و نشتی صورت بگیرد.

این مقاله از سازه کهن را به تست لوله کشی گاز اختصاص دادیم. سازه کهن مجری انواع لوله کشی است که شما می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید تا با شما همکاری کنند. هم‌چنین این گروه، کارشناسانی را همراه خود دارند که پاسخگوی سوالات شما هستند. اگر به توضیحات بیشتری نیاز داشتید با این گروه در ارتباط باشید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.