رفع گرفتگی لوله گاز خانگی و راهکار باز کردن آن

رفع گرفتگی لوله گاز خانگی و راهکار باز کردن آن

پیگیری کردن برای رفع گرفتگی لوله گاز خانگی یک الزام است. زیرا وجود عیب و مشکل در لوله‌های گاز سبب می‌شود که خسارت‌های غیرقابل جبرانی برای افراد به وجود بیاید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که گرفتگی لوله‌های گاز به چه صورت است و در ادامه آن راهکار مناسب برای باز کردن آن را به شما اطلاع می‌دهیم.

اگر لوله گاز خانگی نتواند گاز موجود در آن را به خارج از ساختمان منتقل کند همه گاز در داخل خانه تجمع می‌کند و باعث بیماری و مرگ می‌شود. گاهی نیز خطر آتش‌سوزی را نیز همراه خود دارد. بنابراین، باید تمام قواعد لازم برای ایمنی کامل آن را در نظر گرفت تا از این خطرات جلوگیری شود.

یکی از حساس‌ترین لوله‌کشی‌ها، لوله کشی گاز خانگی است. زیرا رعایت نکردن استاندارد در آن می‌تواند که خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. زمانی که گرفتگی در مسیر لوله گاز وجود داشته باشد گاز وارد محیط خانه می‌شود. این گاز مونواکسید کربن است که گازی بی‌رنگ و بی‌بو است. گازی که بویی شبیه به تخم‌مرغ فاسد شده دارد. این بو می‌تواند باعث تهوع و سردرد و حتی از دست دادن هوشیاری شما شود. بنابراین باید آن را جدی گرفت و برای اصلاح آن اقدام کرد. علایمی که این گاز دارد بسیار شبیه به سرماخوردگی است. با این حال، باید بسیار هوشیار باشید که بتوانید گازگرفتگی و سرماخوردگی را از هم تفکیک کنید.

ممکن است که گرفتگی لوله گاز خانه ناشی از مسدود شدن لوله‌ها با خاک، زباله، موجودات مختلف باشد.

گزینه دیگر که باید آن را جدی بگیرید ناقص سوختن گاز است. در این صورت حتماً باید به لوله‌های گاز نگاهی بیندازید تا بتوانید محل نشتی و خرابی را پیدا کنید. صدای خش‌خشی که از دستگاه خارج می‌شود را جدی بگیرید. اگر لوله‌ کشی گاز توکار است ممکن است حباب‌های گازی روی سطح آب حیاطتان نیز وجود داشته باشد. اگر هر یک از این‌ها مشاهده کردید بهتر است که به لوله کشی گاز خانه خود نگاهی بیندازید و ایمنی لازم را چک کنید.

راهکار برای رفع گرفتگی لوله گاز خانگی

زمانی که متوجه شدید گرفتگی و نشتی در گاز خانه شما وجود دارد، اول از همه شیر اصلی تامین‌کننده گاز خانه را ببندید. ممکن است دست‌پاچه شوید. در این حالت بهتر است که با افراد فنی آگاه به این کار تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای حل مشکل بیایند.

برای جلوگیری از خطر گازگرفتگی لازم است حتماً محیطی که در آن قرار دارید تهویه مناسبی داشته باشد. با تهویه مقدار مونواکسید از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود و خطری ندارد. در صورت استفاده از وسایل گرمایشی می‌توانید کمی پنجره را باز نگه دارید تا همه روزنه‌های جریان هوا بسته نشود.

نسبت اندازه وسیله گرمایشی شما باید با لوله گاز آن تناسب داشته باشد. اگر لوله گاز کوچک باشد عمل خارج شدن دود به‌درستی انجام نشود و فضای منزل پر از دود شود. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند که اصلاً از لوله گاز استفاده نکنند که این کار بسیار خطرناکی است و می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. در کنار این، به تعداد وسایل گازسوزی که دارید دودکش داشته باشید. برخی افراد برای راحتی کار از یک دودکش برای چندین وسیله استفاده می‌کنند که این مورد نیز باعث می‌شود که مقدار زیادی گاز در فضای محدودی قرار بگیرد که امکان خروج ندارد.

یک مورد بسیار کاربردی برای جلوگیری از خطر گازگرفتگی این است که دستگاه هشداردهنده مونواکسید کربن در منزلتان نصب کنید. اگر به هر دلیلی مشکلی در لوله‌های گاز به وجود بیاید و مقدار گاز مصرفی به درستی خارج نشود این دستگاه هشدار می‌دهد که می‌توان با توجه به آن از بروز حادثه جلوگیری کرد.

دستگاه هشدار دهنده فشار گاز

دستگاه هشدار دهنده فشار گاز

اگر مشاهده کردید که قبض گاز شما نسبت به مقدار مصرفی گاز شما به‌طور ناگهانی و با دلیل نامشخصی بالاتر است، بهتر است که گازکشی ساختمانتان را یک بار چک کنید. ممکن است که نشتی گاز رخ داده باشد. همراه این گزینه، شاید آبگرمکن شما زمان بیشتری نسبت به سابق طول بکشد تا آب را گرم کند. در این مورد نیز باید نگاهی به گرفتگی لوله های گاز بیندازید. زیرا این گرفتگی می‌تواند باعث نشتی گاز شده باشد.

چطور از گرفتگی لوله گاز جلوگیری کنیم؟

اگر از این کار به قدر کافی سر در نمی‌آورید بهتر است که از متخصص این حوزه کمک بگیرید. برای این‌که گرفتگی لوله گاز خانگی را به‌درستی برطرف کنید لازم است که به کسانی که صبر و حوصله کافی دارند مراجعه کنید. زیرا اشتباه انجام دادن این کار خطر اصلی را از بین نمی‌برد. بلکه این خطر در زمان دیگری به سراغ شما خواهد آمد. اگر برای انجام خدمات رفع گرفتگی لوله‌های گاز منزل خود نیاز به افراد متخصص دارید بهتر است که از خدمات لوله کشی گاز سازه کهن استفاده کنید. گروه لوله کشی گاز سازه کهن از افراد مجربی برای انجام لوله کشی گاز با ایمنی بالا استفاده می‌کند که می‌تواند خیالتان را از بابت این کار راحت کند. این افراد می‌توانند محل نشتی و مشکل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا و رفع کنند.