برای گرفتن جواز لوله کشی گاز چه مراحلی باید طی شود؟

برای گرفتن جواز کسب لوله کشی گاز چه مراحلی باید طی شود؟

از کارهایی که در ابتدای گازکشی ساختمان‌ها انجام می‌شود، دریافت مجوز برای انجام کار است. زمانی که ساختمان تا حد زیادی آماده شد می‌توان برای گرفتن مجوز گاز آن اقدام کرد. برای انجام این کار لازم است یک سری مرحله طی شود تا در نهایت لوله کشی گاز خانه انجام شود.

در این مقاله در مورد مراحل دریافت مجوز لوله کشی گاز صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید بدانید که به چه مدارک و اقدامی برای انجام کار نیاز دارید تا آخر مقاله ما را دنبال کنید.

لزوم دریافت جواز کسب لوله کشی گاز

دریافت مجوز لوله کشی گاز ساختمان از کارهایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و بدون داشتن آن کار را به سرانجام رساند. بنابراین، دریافت جواز کسب لوله کشی گاز برای همه افراد با هر نوع ساختمانی الزامی است. زیرا گازرسانی پروژه‌ای است که ایمنی در آن حرف اول را می‌زند و عدم رعایت آن می‌تواند باعث زیان‌های مالی و جانی بسیاری شود.

استاندارد لوله کشی گاز ساختمان باید در تمام مراحل آن رعایت شود. برای این کار نیاز است که از افراد متخصص این حوزه بخواهید که کمکتان کنند. زیرا در هر مسیری افرادی هستند که به دنبال سودجویی هستند و خود را به جای افراد فنی و متخصص جا می‌زنند. لوله کشی گاز ساختمان نیز این مشکلات را دارد. شما می‌توانید برای جلوگیری از کلاهبرداری و ضررهای جانی و مالی آن در آینده از گروه سازه کهن برای انجام کار کمک بخواهید. این گروه پروانه کسب و گواهی شرکت گاز را دارد؛ بنابراین به راحتی می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید. این گروه به شما مشاوره رایگان هم خواهند داد. پس با گروه سازه کهن در ارتباط باشید.

مراحل لازم برای دریافت جواز لوله کشی گاز

یکی از قدم‌های اولیه در لوله کشی گاز دریافت مجوز است. زیرا باید مشخص شود که چه استانداردها و ضوابطی نیاز است تا کار به درستی پیش برود. اولین قدم ثبت نام برای دریافت کنتور است. زمانی که شما برای ساختمان یا ملک خود می‌خواهید پروژه گازرسانی را انجام دهید باید کنتوری با نام خود دریافت کنید.

شما با هدف دریافت کنتور به شرکت گاز شهر خود مراجعه کنید. فرمی به شما ارائه می‌شود که در آن علاوه بر اطلاعات فردی، مشخصات ملک شما نیز نوشته می‌شود. در زیر نمونه‌ای از اطلاعات لازم موجود در فرم را برایتان می‌آوریم:

  • آدرس ملک: شهرستان، شهر، دهستان، ده، خیابان، کوچه، پلاک، کد پستی
  • تلفن ارتباطی
  • مشخصات ملک: ویلایی، آپارتمانی و تعداد واحد، مقدار زیربنا
  • مشخص کردن کروکی
  • مشخص کردن نوع لوله کشی پکیج یا بخاری

زمانی که کنتور گاز به نام شما ثبت شد به اداره گاز برای نصب علمک مراجعه می‌کنید. برای این منظور باید مدارک گذشته را با خود همراه داشته باشید تا مشکلی در مسیر انجام کار برایتان پیش نیاید. در زیر به برخی از این مدارک اشاره می‌کنیم:

  • شناسنامه و کارت ملی مالک
  • سند مالکیت ساختمان
  • جواز ساخت در صورتی که تخریب صورت گرفته باشد
  • پروانه اجرای کار
  • آدرس محل اجرا با نقشه ساختمان

سپس کارشناس مربوطه برای مشخص کردن جایگاه علمک به ساختمان شما سر می‌زند. در ادامه شما به شهرداری مراجعه می‌کنید تا بتوانید برای حفاری مجوز بگیرید. پس از دریافت این مجوزها آن‌ها را تحویل اداره گاز می‌دهید و در آخر هم علمک نصب می‌شود.

دریافت جواز کسب لوله کشی گاز

دریافت جواز کسب لوله کشی گاز

در مرحله بعدی پیمانکاری می‌آید و کار لوله کشی گاز ساختمان را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از گروه سازه کهن در انجام این امر کمک بخواهید. پیمانکار نقشه‌ای از جایگاه‌های لوله‌های گاز طبق نقشه ساختمان تهیه می‌کند و به سازمان نظام مهندسی تحویل می‌دهد تا تایید شود. بعد از تایید مجوز انجام کار صادر می‌شود و پیمانکار شروع به انجام لوله کشی می‌کند.

زمانی که کار به پایان رسید تست لوله کشی گاز انجام می‌شود. هدف این کار این است که مشکلی در حین اجرای کار پیش نیامده باشد. زیرا گفتیم که عدم انجام درست لوله کشی گاز می‌تواند موجب مشکلات مالی و جانی شود که قابل جبران نیستند. برای همین در انتهای کار مهندس ناظر تایید می‌کند که کار به درستی پیش رفته است یا خیر و در آخر مدارک آن تحویل اداره گاز داده می‌شود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید نوع لوازم مورد استفاده برای انجام کار است. البته پیمانکار به آن توجه دارد. زیرا با توجه به روکار یا توکار بودن لوله کشی گاز لوازمی که مورد استفاده قرار می‌گیرند با هم تفاوت دارند. نادیده گرفتن این تفاوت می‌توانید خسارت‌های جبران ناپذیری را رقم بزند.

شما بهتر است تمام این موارد را با توجه به جزئیاتشان انجام دهید تا سرعت کار بالا برود. هر گونه مشکل در مسیر موجب می‌شود تا کار شما عقب بیفتد. برای سرعت بخشیدن می‌توانید از گروه سازه کهن تمام اطلاعات لازم را دریافت کنید تا خللی در مسیر پیش نیاید.