۳ نوع لوله انتقال گاز و مشخصات فنی آن‌ها

۳ نوع لوله انتقال گاز و مشخصات فنی آن‌ها

یکی از مواردی که برای گازکشی ساختمان‌ها باید به آن توجه کرد لوله مناسب برای انجام کار است. کیفیت پایین این لوله‌ها می‌تواند باعث کاهش ایمنی و به دنبال آن مشکلات بسیاری شود. در این مقاله سه نوع پرکاربرد از لوله‌های گاز را به شما معرفی می‌کنیم و از مشخصات فنی آن‌ها به شما می‌گوییم.

آشنایی بیشتر با لوله انتقال گاز و لزوم وجود آن

لوله مناسب گازکشی انواع متفاوتی دارد. با توجه به مقدار گاز گذرنده و مسافت و دیگر عوامل انواع متفاوتی از این لوله‌های گاز استفاده می‌شوند. لازم است این لوله‌های گاز در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم باشند تا مشکلی در مسیر انجام کار پیش نیاید. از یک طرف دیگر، اگر لوله‌کشی گاز هم به درستی انجام نشود مشکلاتی مانند موارد زیر را به دنبال دارد:

  • نشت گاز
  • زنگ‌زدگی
  • بوی بد مانند تخم‌مرغ گندیده
  • قبض گاز بسیار زیاد

لوله‌هایی که در خطوط انتقال گاز به کار می‌روند از جنس‌های متنوعی هستند. فولاد، مس، برنج و پلی‌اتیلن از انواع پرکاربرد این لوله‌های گاز هستند. جنس فولادی لوله گاز انعطاف بهتری نسبت به بقیه جنس‌ها دارد. برای همین لوله گاز فولادی متداول‌تر است. نوع لوله گاز گالوانیزه فولادی نیز برای انواع مصارف به کار برده می‌شود.

لوله‌کشی گاز به دو صورت روکار و توکار انجام می‌شود. برای هر کدام از این روش‌ها لوله‌های مشخصی وجود دارند. تفاوتی ندارد ساختمان منزل شخصی، ساختمان اداری یا کارگاه باشد. برای هر کدام می‌توان هر دو نوع لوله‌کشی گاز را با توجه به مشخصات آن انجام داد.

۱)لوله گاز مانیسمان

لوله مانیسمان یکی از لوله‌های صنعت گازکشی است. این لوله توسط فردی با همین نام تولید شد. این لوله‌ها در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند. جنس این لوله‌ها از فولاد است. شمش‌های فولادی با استفاده از فرایند نورد در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

این لوله در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. معروف‌ترین آن رده‌های ۲۰، ۴۰ ، ۸۰ و ۱۶۰ است. این لوله‌ها قطر و ضخامت متفاوتی دارند و این قطر و ضخامت روی قیمت آن‌ها اثر می‌گذارد. هر اندازه که رده بزرگ‌تر باشد قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند.

نحوه تولید لوله مانیسمان بدون درز به این شکل است که در ابتدا شمش‌های فولادی را تکه‌تکه می‌کنند. آن‌ها را وارد کوره می‌کنند. بعد از این‌که ذوب شدند آن‌ها را به صورت لوله‌های استوانه‌ای درمی‌آورند. به این روش اکسترودینگ گفته می‌شود. در مرحله بعدی درون لوله مانیسمان را به‌صورت سطح صاف و یک‌دستی درمی‌آورند. در آخر هم لوله را خنک می‌کنند.

لوله مانیسمان درزدار با جوشکاری تهیه می‌شوند. در این روش ورق فلزی را به اندازه‌ای که می‌خواهند از آن لوله تهیه کنند برش می‌زنند. این ورق‌ها با استفاده از غلطک‌های نورد به شکل استوانه درمی‌آیند. درزی که در کنار لوله وجود دارد با استفاده از جوش به هم متصل می‌شود.

لوله‌های مانیسمان در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. برخی از مکان‌های کاربردی این لوله‌ها به صورت زیر هستند:

  • صنایع پتروشیمی
  • عایق کابل‌های فشار قوی برق
  • آبرسانی برای امور کشاورزی
  • نیروگاه تولید انرژی و صنایع گاز
  • نیروگاه‌های حرارتی
  • صنایع غذایی

برای گازکشی ساختمان‌ها از لوله مانیسمان رده ۲۰ استفاده می‌شود. اندازه آن‌ها طبق نظام مهندسی تعیین شده است. زیرا این لوله‌ها در مقابل لرزش و آسیب مانند فشار، تغییرات دما و ضربه ترک نمی‌خورند و مشکلی پیش نمی‌آید.

لوله گاز مانیسمان

لوله گاز مانیسمان

۲)لوله گاز پلی اتیلن

یکی از ایمن‌ترین لوله‌های گاز پلی اتیلن است. این لوله‌ها در برابر انواع آسیب‌ها مقاوم هستند و بعد از ضربه سالم می‌مانند. بنابراین، یکی از مناسب‌ترین لوله‌های گاز هستند. این لوله‌ها از پلی اتیلن ساخته می‌شوند که در اندازه‌های بین ۱۶ تا ۶۳۰ میلی‌متر می‌باشند.

این لوله‌های گاز در برابر فشارهای مختلف بین ۲/۵ تا ۲۰ اتمسفر مقاومت خوبی دارد. از طرف دیگر، در برابر خوردگی، نشت در محل جوشکاری نیز مقاوم هستند. این گزینه بسیار مناسبی برای گازکشی به حساب می‌آید. زیرا با استفاده از آن در زمان و هزینه آن صرفه‌جویی می‌شود.

در شرایط مختلف جوی لوله گاز اتیلن بسیار مقاوم است. حتی اگر لوله گاز در مدت طولانی در معرض باران و آفتاب قرار بگیرد مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

۳)لوله گاز API

نوع سوم و پرکاربرد لوله گاز، مدل API است. این مدل از جنس فولاد کربن منگنز می‌باشد که مقدار مقاومت بالایی دارد. این لوله‌ها در ابعاد و قطرهای مختلف با شکل استوانه‌ای ساخته می‌شوند. این لوله‌ها نیز در دو نوع درزدار و بدون درز ساخته می‌شوند. از آن‌جایی که این لوله‌های گاز لازم است که بسیار مقاوم باشند، در برابر چکش‌خواری و فشار قدرت بالایی از خود نشان می‌دهند. بر روی این لوله‌ها شماره‌ها و اعدادی چاپ شده است. اگر زود پاک شدن این اعداد نشان‌دهنده این است که در کارخانه و با کیفیت مناسب تولید شده‌اند. بنابراین، می‌توانید این لوله‌ها را برای گازکشی انتخاب کنید.

برای این‌که بتوانید لوله‌های گاز مناسب با کار خود را انتخاب کنید بهتر است از متخصص این حوزه راهنمایی بخواهید. گروه سازه کهن می‌تواند در این امر شما را بیشتر و بهتر راهنمایی کنند تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.