معایب و مزایای لوله‌ کشی گاز توکار و روکار

معایب و مزایای لوله‌ کشی گاز توکار و روکار

زمانی که تصمیم می‌گیریم  برای ساختمان کار لوله‌کشی گاز را انجام دهیم این سوال پیش می‌آید که کدام نوع لوله‌کشی گاز را انجام دهیم. اول از همه باید بدانید که برای انتخاب یکی از این گزینه‌ها نظر کارشناس متخصص بسیار مهم است. زیرا رعایت نکردن ایمنی لازم برای انجام کار می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را همراه خود داشته باشد. از جهتی دیگر، نوع ساختمان بسیار مهم است. زیرا با توجه به طرح و نقشه ساختمان باید تصمیم گرفت که از کدام لوله‌کشی استفاده کرد. بنابراین نمی‌توان تنها سلیقه خود را بری انجام این کار در نظر گرفت.

در این مقاله به شما از مزایا و معایب لوله‌کشی گاز توکار و روکار می‎‌‌گوییم. زمانی که شما از هر دو نقاط مثبت و منفی لوله‌کشی توکار و روکار اطلاع پیدا کنید می‌توانید برای انتخاب گزینه بهتر تصمیم بگیرید.

لوله‌کشی گاز توکار

معمولاً در ساختمان‌های نوساز از لوله‌کشی گاز توکار استفاده می‌شود. با توجه به این‌که دو دهه است که سراسر ایران در حال گازکشی کامل ساختمان‌ها است بناهای جدید از روش لوله‌کشی گاز توکار استفاده می‌کنند. در این روش لوله‌های گاز درون دیوارها یا کف ساختمان قرار می‌گیرند که از بیرون دیدی نداشته باشند.

مزایای لوله کشی گاز توکار

با انجام لوله کشی گاز توکار زیبایی ساختمان دستخوش تغییر نمی‌‌شود. همین توکار بودن لوله‌های گاز باعث می‌شود تا از میانبرهای بهتری استفاده شود که لوله‌ها در جای مناسبی قرار بگیرند. از یک نگاه دیگر، برای انجام تعمیرات به منظور دسترسی به لوله‌های گاز لازم است تا مانع رسیدن به آن‌ها را از میان برداشت.

با توجه به این‌که در لوله‌کشی توکار لوله‌ها درون زمین یا دیوار قرار دارند آسیب‌های بسیار کمتری به آن‌ها وارد می‌شود. همینطور این لوله‌ها در برابر ترکیدن و پوسیدگی منابع خارجی مقاوم هستند. این لوله‌ها به دلیل این‌که در دسترس نیستند تغییر شکل نمی‌دهند و خم نمی‌شوند.همه ای موارد باعث می‌شود تا لوله‌های توکار طول عمر بالاتری داشته باشند.

معایب لوله کشی گاز توکار

در ادامه از مشکلاتی که لوله کشی گاز توکار ایجاد می‌کند برایتان خواهیم گفت. برای لوله کشی گاز توکار لازم است لوله‌ها از مکان‌هایی که مرطوب و نم‌دار هستند دور باشند و اگر در مسیر لوله کشی گاز آب وجود دارد لازم است که مسیر عوض شود. از طرف دیگر آهک و گچ نیز خوردگی روی لوله‌ها ایجاد می‌کنند. پس نگهداری این موارد باید از لوله‌های گاز جدا باشد.

لول ‌کشی گاز توکار هزینه بالاتری دارد. زیرا برای این لوله کشی گاز توکار از مانسیمان بدون درز یا لوله API استفاده می‌شود.این لوله‌ها نسبت به نوع به کار برده شده در لوله‌کشی گاز روکار قیمت بالاتری دارند.

بعد از اتمام کار دسترسی به این لوله‌ها محدود می‌شود. با توجه به این، برای تعمیرات با محدودیت بالایی روبه‌رو می‌شوید. بنابراین باید زمان اجرای لوله‌کشی حواستان به دقیق و بی‌ایراد بودن کار باشد. این حساسیت برای جوشکاری لوله‌های گاز نیز برقرار است. با توجه به این موارد، تخصصی بودن و رعایت نکات ایمنی در آن بیشتر از لوله کشی گاز روکار است و نیاز به حساسیت بالاتری دارد.

یک مورد بسیار مهم که باید در هنگام لوله کشی گاز توکار به آن توجه کرد جای این لوله‌ها است. برخی لوله‌های گاز توکار را زیر پارکینگ قرار می‌دهند. اگر این کار را انجام می‌دهید لازم است که کانالی حفر کنید. برای فشار نیامدن بر لوله‌های گاز آن را با ماسه پر کنید. البته اگر لوله‌های دیگری هم باشند امکان استفاده از ماسه وجود ندارد. پس بهتر است از تهویه مناسب استفاده کنید.

لوله‌کشی گاز روکار

خانه‌‌های روستایی برای لوله کشی گاز ساختمان معمولاً از لوله‌کشی گاز روکار استفاده می‌کنند. زیرا این کار تخریب ساختمان و بنایی بسیاری را به دنبال خود دارد که هزینه آن زیاد است. لوله‌کشی گاز دو دهه است که در سراسر ایران دارد اجرایی می‌شود. بنابراین برای لوله‌کشی گاز برخی از ساختمان‌هایی که قدیمی هستند روکار بودن آن پاسخگوی بهتری است؛ زیرا امکان بازسازی از ابتدای کار را ندارند. در این روش نیز استانداردهای لازم برای لوله‌کشی گاز رعایت می‌شوند و کارشناسان مراحل انجام آن را زیر نظر دارند.

لوله کشی گاز رو کار ساختمان

لوله کشی گاز رو کار ساختمان

 

لوله کشی گاز روکار چه مزایایی دارد؟

اولین مزیتی که لوله کشی گاز روکار دارد این است که مواد و لوله‌هایی که مصرف می‌شوند ارزان‌تر هستند. قیمت باعث می‌شود که افراد بی‌توجه به بقیه موارد لوله‌کشی گاز روکار را انتخاب کنند.

با توجه به این‌که لوله‌ها در معرض دید هستند به‌راحتی می‌توان محل نشتی را پیدا و تعمیر کرد. در قسمت‌های مختلف آن نیز می‌توانید انشعاب و اتصال بگیرید که نسبت به لوله کشی گاز توکار مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

لوله کشی گاز روکار به اندازه توکار نیاز به حساسیت برای اجرای کار ندارد. بنابراین، سرعت انجام کار بالا می‌رود. همینطور زمانی هم که نیاز به تغییرات باشد راحت‌تر می‌توان برای اصلاح اقدام کرد.

معایب لوله کشی گاز روکار

از اولین مشکلی که لوله کشی گاز روکار ایجاد می‌کنند این است که زیبایی محیط تحت تاثیر قرار می‌گیرد. محیط پر از لوله‌هایی می‌شود که در همه‌جا وجود دارند. این لوله‌ها به علت داشتن بست‌های زیاد در محیط زشتی ایجاد می‌کنند.

از طرف دیگر، لوله‌های  لوله کشی گاز روکار به‌خاطر در معرض دید بودن بسیار آسیب می‌بینند و هزینه‌هایی را تحمیل می‌کنند. اگر نمی‌توانید جای دیگری برای این لوله‌ها در نظر بگیرید می‌توانید از حفاظ‌هایی استفاده کنید که دیگر امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود نداشته باشد.

برای این‌که از این لوله‌ها در برابر خرابی‌ها مواظبت کنید لازم است که آن‌ها را چربی‌زدایی و زنگ‌زدایی کنید. در آخر هم یک لایه ضدزنگ و رنگ روغنی را به آن‌ها بزنید. با این کار از آن‌ها در مقابل خراب شدن محافظت می‌شود.

لوله کشی گاز توکار یا لوله کشی گاز روکار مناسب‌تر است؟

با توجه به مطالبی که در مورد لوله کشی گاز روکار و توکار گفتیم برای انتخاب این‌که لوله کشی توکار بهتر است یا روکار باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. بعد از انتخاب باید توجه داشته باشید تا استانداردهای لازم را رعایت کنید. زیرا رعایت نکردن هر مورد می‌تواند نتیجه‌های جبران ناپذیری را رقم بزند. شما می‌توانید از گروه سازه کهن بخواهید که در این امر به شما مشاوره لازم را بدهند تا انتخاب درستی داشته باشید.