معرفی روش های جوشکاری لوله گاز و نکات مهم اجرایی آنها

معرفی روش های جوشکاری لوله گاز و نکات مهم اجرایی آنها

جوشکاری لوله گاز از کارهایی است که به دقت و مهارت نیاز دارد تا ایمنی کار رعایت شود. زیرا عدم دقت در انجام کار می‌تواند باعث نشتی آن و خطراتی مانند اشتعال و از دست دادن جان شود. به همین خاطر لازم است بعد از تمام شدن کار نیز لوله‌کشی گاز مورد آزمایش قرار بگیرد؛ البته این امکان هم وجود دارد که در همان لحظه متوجه اشکال کار نشوید.

روش‌های جوشکاری با توجه به روکار یا توکار بودن گازکشی ساختمان متفاوت است. این تفاوت بیشتر در عمق جوش آن‌ها است. در ادامه در مورد روش‌ها و شیوه انجام جوشکاری لوله گاز توضیحاتی ارائه می‌دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

چه مراحلی برای انجام جوشکاری لوله گاز باید انجام شود؟

زمانی که می‌خواهید جوشکاری لوله‌ گاز را انجام دهید بهتر است که از مواد مصرفی استاندارد استفاده کنید. این موارد شامل لوله، اتصالات جوشی، چسب و نوار است. هر کدام از این موارد لازم است ویژگی‌هایی داشته باشند تا متوجه شویم که استاندارد هستند. لوله‌ها لازم است که از جنس‌های معتبری باشند. در لوله کشی روکار هم از لوله مانیسمان و هم درزدار استفاده می‌شود. با این وجود، در لوله کشی توکار برای ایمنی بیشتر از مانیسمان یا API استفاده می‌شود. علاوه براین، نباید ضدزنگی داشته باشند. چسبی که برای این کار استفاده می‌شود باید به تاریخ تولید و انقضا آن توجه شود. زمانی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید حالت لختگی داشته باشد. استاندارد نوار مصرفی نیز به این صورت است که اگر رو هم چسبانده شود نباید جدا شدن آسان باشد.

در کنار آن اگر نحوه انجام کار را نیز درست اجرا کنیم باعث می‌شود که نیازی به دوباره کاری نباشد. در این حالت باید مشخص کنید که هر کدام از وسایل گازسوز در کجا قرار می‌گیرند. سپس مسیر لوله‌های گاز تعیین شود. در ادامه هم لوله‌های گاز با توجه به نقشه کار در کنار هم قرار گرفته می‌شوند.

در جوشکاری لوله گاز وسیله‌ای به نام الکترود جوشکاری به کار گرفته می‌شود که مراحل جوشکاری با آن انجام می‌شود. این قطعه وظیفه دارد که فضای خالی بین دو لوله را پر کند. الکترود انواع مختلفی دارد که برای کارهای متفاوت استفاده می‌شود. اگر این مورد رعایت نشود می‌تواند موجب سوراخ شدن لوله گاز شود و کار را با مشکل روبه‌رو کند.

یکی از مراحلی که در جوشکاری لوله گاز انجام می‌شود پخ زدن محل اتصال است. این روش به کونیک کردن هم معروف است. در این عمل لبه‌های لوله گاز با دستگاه زاویه‌دار می‌شود. این زوایا به صورت اریب، U شکل، جناغی و … است. برای لوله‌های گازی که قطر کوچکی دارند پخ زدن انجام نمی‌شود. این مورد بیشتر برای لوله‌های با قطر زیاد است.

بعد از مشخص مسیر اجرا لازم است که لوله‌ها طبق اندازه‌ی مشخص شده برش و جوشکاری شوند. شما می‌توانید برای مشاهده خدمات لوله کشی گاز در تهران اینجا کلیک کنید.

لوله کشی گاز در تهران

جوشکاری لوله گاز

جوشکاری لوله گاز

انواع روش های جوشکاری لوله گاز

روش انجام جوشکاری با توجه به اندازه لوله و نوع لوله کشی گاز درون شهری و برون شهری متفاوت است. این تفاوت روی عمق جوش لوله‌ها اثر می‌گذارد. این کار هم به صورت دستی و هم اتوماتیک انجام می‌شود که وابسته به اندازه کار است. در ادامه تعداد روش جوشکاری لوله گاز آورده می‌شود:

  • جوشکاری با قوس الکتریکی (GMAW)
  • جوشکاری لوله فولادی با گاز بی اثر
  • جوشکاری لوله فولادی با گاز بی اثر تنگستن
  • جوشکاری لوله فولادی با شعله اکسی استیلن
  • جوشکاری به روش اتصال بوشنی جوشی (SW)
  • جوشکاری به روش اتصال پیچی یا رزوه‌ای (Scrd)
  • جوشکاری به روش اتصال جوشی لب به لب (BW)

۷ عامل تاثیرگذار بر جوشکاری لوله گاز

برای این‌که جوشکاری لوله گاز درست انجام شود لازم است تا مواردی رعایت شود. در ادامه چند مورد از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  1. نوع فرایند جوشکاری
  2. جنس لوله و فیتینگ
  3. ابعاد لوله
  4. ثابت یا چرخان بودن لوله
  5. جهت جوش
  6. زاویه پخ و اندازه وجه
  7. نوع برق
جوشکاری لوله های گاز

جوشکاری لوله های گاز

نکات مربوط به پس از جوشکاری

زمانی که عملیات جوشکاری لوله گاز به پایان رسید لازم است سطح آن‌ها را از خرده‌های جوش پاک کنید. سپس بررسی کنید که کار به طور کامل انجام شده باشد. اگر در این حین متوجه شدید که نقطه‌ای جا مانده است آن را ترمیم کنید. در قدم آخر نیز لوله‌ها را تست کنید. این آزمایش به این صورت انجام می‌شود که فشار هوا را وارد لوله می‌کنند. در مدت زمان مشخصی مقدار آن را اندازه می‌گیرند. اگر فشار هوا کم نشود و در کنار آن نشتی پیدا نکنید پس جوش‌ها سالم هستند.

روش دیگر تست جوش لوله‌ها عکس‌برداری با اشعه گاما است. روش کار به این صورت است که این اشعه را روی لوله‌ها قرار می‌دهند تا متوجه شوند که نفوذ جوش در لوله به چه صورت بوده است.

برای انجام کار لازم است که از افراد متخصص بخواهید تا به شما کمک کنند. زیرا رعایت ایمنی در این کار یک اصل مهم است و افراد عادی نمی‌توانند جزئیات کار را رعایت کنند. شما می‌توانید از گروه سازه کهن برای آشنایی بیشتر راهنمایی بخواهید.