لوله گاز API؛ مشخصات فنی، کاربرد و انواع آن

لوله گاز API؛ مشخصات فنی، کاربرد و انواع آن

برای انتقال صحیح و بدون مشکل گاز نیاز است از ابزارهایی استفاده شود تا این انتقال به درست‌ترین شکل ممکن انجام شود و هیچ خطایی در این مسیر پیش نیاید؛ برای این منظور لازم است از لوله‌های مناسب این کار استفاده می‌شود. نام یکی از این لوله‌ها API است. با تاثیر تکنولوژی و فناوری بر تولید همه، لوله‌های گاز نیز از آن اثر پذیرفتند. به همین خاطر تولید لوله‌های گاز API نیز از این پیشرفت بهره جسته و کیفیت کار خود را بالا برده‌اند. در این مقاله از سازه کهن در مورد لوله گاز API و مشخصات فنی و انواع آن صبحت می‌کنیم. شما می‌توانید برای بیشتر آشنا شدن ادامه این مقاله را بخوانید.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی لوله گاز API

عبارت لوله گاز API کوتاه شده عبارت American Petrolume Institute  است که معنای آن انجمن نفت آمریکایی است. از این اسم بر روی لوله گاز استفاده می‌شود زیرا استانداردهای ساخت آن براساس قوانین این سازمان طراحی و اجرا شده است. این استاندارد در سراسر دنیا اجرا می‌شود و ایران نیز از آن بهره می‌برد.

مواد اولیه تهیه لوله گاز API از جنس فولاد منگنز است که با اضافه کردن مقداری از فلزات دیگر مستحکم شده است. فولاد به دلیل شاخصه‌های خوبی که دارد به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد در صنایع مختلف به خصوص گاز مورد استفاده قرار گرفته است. این لوله‌های گاز مقاومت بالایی در برابر فشارهای مختلف و همینطور چقرمگی خوبی دارند؛ یعنی این لوله‌های API در برابر فشاری که به آن وارد می‌شود مقاومت می‌کنند تا شکسته نشوند.

برای تهیه لوله گاز API ابعاد مشخصی براساس هدف استفاده از آن‌ها در نظر گرفته شده است. برای لوله کشی گاز توکار ضخامت این لوله‌های گاز بین ۸/۲ تا ۸/۴ میلی‌متر ضخامت آن‌ها متغیر است. طول این لوله‌ها نیز ۶ متری است. برای مشخص کردن قیمت لوله‌های گاز API وزن آن‌ها موثر است و فروش براساس وزن آن‌ها صورت می‌گیرد.

کاربرد لوله گاز API

از لوله گاز API در صنعت گازکشی توکار ساختمان استفاده می‌شود. زیرا این لوله‌ها توان دارند تا فشار زیادی را که به آن‌ها وارد می‌شود تحمل کنند. هنگامی که کار لوله کشی ساختمان انجام می‌شود براساس مقدار محصولی که مورد استفاده قرار گرفت هزینه آن مشخص می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت تعرفه لوله کشی گاز با گروه سازه کهن تماس بگیرید. زیرا با توجه به نوسانات بازار این قیمت‌ها نیز در حال تغییر هستند.

علاوه بر استفاده از لوله API در لوله‌کشی گاز در مکان‌ها و هدف‌های دیگری مانند کشتی‌سازی و خطوط انتقال آب و فاضلاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع مختلف لوله گاز API

لوله API دارای دو نوع مختلف با درز و بدون درز است. در ایران اکثر افراد لوله API درزدار را بیشتر از نوع دیگر آن می‌شناسند. زیرا در مصارف خانگی و صنعتی از این لوله‌ها زیاد استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای لوله کشی گاز صنعتی در تهران با گروه سازه کهن تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که به شما مشاوره لازم برای تصمیم‌گیری را بدهند.

لوله گاز API صنعتی

لوله گاز API صنعتی

در لوله گاز API بدون درز بدون هیچ درزی در خود طراحی شده است تا در آن جوشکاری برای انجام کار صورت نگیرد. روش تولید آن به صورت سرد و گرم است. در روش تولید این لوله گاز به صورت سرد از دستگاهی با نام مندریل استفاده می‌شود؛ این دستگاه وارد استوانه‌ای از جنس API می‌شود و با فشار وارد کردن به آن، آن را تبدیل به لوله گاز با ضخامت مناسب می‌کند. در تولید به روش گرم این لوله گاز، استوانه API را تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند و بعد گلوله‌ای را به طور ناگهانی وارد آن می‌کنند تا به صورت لوله دربیاید.

در تهیه لوله گاز API درزدار این نوع ورق را با استفاده از درزجوش به صورت لوله درمی‌آورند. این ورق‌ها به صورت مستقیم یا مارپیچ جوش می‌شوند. در حالت کلی لوله‌های گاز API را با استاندارد ۵L تهیه می‌کنند

دسته‌بندی دیگر لوله API 5L براساس خواص شیمیایی این لوله‌ها است. در این حالت نیز لوله‌های گاز به دو گروه مختلف PSL1 و PSL2 تقسیم می‌شوند. این عبارت کوتاه شده Product Special Levels  است. دلیل این دسته‌بندی لوله‌های گاز مقاومت نسبت به خورندگی است. زیرا در شرایط مختلفی از لوله گاز API استفاده می‌شود؛ به همین خاطر نیاز است که آن‌ها مقاومت خوبی داشته باشند تا مشکلی در هنگام انتقال برای آن‌ها پیش نیاید. این تقسیم‌بندی دوتایی از این لوله گاز براساس تفاوت خصوصیات شیمیایی، روش ساخت و تعمیر و جوشکاری آن‌ها با هم ساخته می‌شوند. در این تقسیم‌بندی لوله گاز API مقدار کربن، فسفر و گوگرد در ساخت آن متفاوت است.

تفاوت انواع لوله گاز API

جوشکاری

یک نکته هنگام انتخاب لوله گاز API مناسب این است که آن برای جوشکاری مناسب باشد؛ زیرا در شرایط مختلفی به جوشکاری این لوله‌ها نیز نیاز پیدا می‌شود. جوشکاری لوله گاز نیز انواع مختلفی دارد؛ بنابراین دانستن روش مناسب آن برای لوله گاز بسیار مهم است.

دمای کار

در هنگام تهیه لوله گاز مناسب برخی از آن‌ها را به گونه‌ای آماده می‌کنند تا بتوانند در دماهای بالا نیز مناسب باشند. اگر مکانی که شما از این لوله‌های گاز API مایلید استفاده کنید دما امر مهمی محسوب می‌شود بهتر از PSL2 استفاده کنید. زیرا این درجه برای فعالیت در تمام دماها آماده شده است.

لوله گاز API

لوله گاز API

در این مقاله به شما توضیحاتی درباره لوله گاز API ارائه کردیم. شما می‌توانید برای خرید و مشاوره بیشتر با گروه سازه کهن تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.