چرا لوله گاز کولر اسپیلت یخ می‌زند

چرا لوله گاز کولر اسپیلت یخ می‌زند؟

اگر به تازگی کولر اسپیلت خود را نصب کرده باشید شاید دیدن یخ زدن لوله‌های آن شما را به فکر وادارد. ممکن است گمان کنید که حتماً محصول مشکلی دارد که این اتفاق رخ داده است اما این مشکل در میان اکثر کولرهای گازی وجود دارد و موردی نیست که بخواهید به خراب بودن کولر خود شک کنید.

ما در این مقاله از سازه کهن علت برفک زدن لوله گاز اسپیلت را به شما خواهیم گفت. پس این مقاله از سازه کهن را تا انتهای آن دنبال کنید تا پاسخ این سوال را متوجه شوید.

یخ زدن کولر یا لوله‌های آن

شاید گمان کنید که خریدن اسپیلت به جای کولر پنجره‌ای سبب یخ زدن لوله‌های آن است اما باید بدانید که میان این دو هیچ تفاوتی وجود ندارد و علت مشکل در جای دیگری است و ممکن است هم در تابستان و هم زمستان با آن برخورد کنید. یخ‌زدگی کولر محدود به یک قسمت خاص از آن نیست و ممکن است در بخش‌های مختلفی از آن رخ بدهد.

در ابتدا بدانید که استفاده از کولر اسپیلت در تابستان‌ها موجب خنک شدن و در زمستان‌ها سبب گرم شدن می‌شود. برای گرم کردن محیط این دستگاه هوای سرد را به بیرون و هوای گرم را به داخل منتقل می‌کند و برای سرد کردن نیز برعکس این عمل انجام می‌شود. در تابستان‌ها برای سرد کردن گاز فریون را در کمپرسور سرد می‌کنند و به مشبک می‌فرستند و بعد بلوور این هوای گرم اتاق را با هوای سرد تعویض می‌کند.

یخ‌زدگی کولر اسپیلت در قسمت‌های مختلف آن رخ می‌دهد. برخی اوقات پنل داخلی یا خارجی آن، لوله بزرگ یا کوچک و کنداسور آن یخ می‌زند. اولین کار این است که لوله کشی گاز به درستی انجام شود تا خیالتان از این بابت راحت شود. هر کولر اسپیلت دو لوله دارد که به لوله کوچک و بزرگ معروف هستند. به لوله کوچک اسپیلت لوله رفت و به لوله بزرگ لوله برگشت گفته می‌شود.

یخ زدن لوله‌های گاز کولر اسپیلت

یخ زدن لوله‌های گاز کولر اسپیلت

علت‌های یخ زدن لوله گاز اسپیلت و رفع آن

یخ زدن لوله‌های گاز یا بخش‌های متفاوت کولر گازی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که چطور آن را رفع کنید.

نداشتن هوای کافی

برخی اوقات ممکن است که کولر شما گاز یا هوای کافی نداشته باشد و همین موضوع سبب شود تا لوله‌های آن یخ بزند. در حالتی که اسپیلت می‌خواهد دمای محیط را کم کند هوای آن را گرفته و به بیرون هدایت می‌کند تا خنک شدن اتفاق بیفتد. حالا اگر این تهویه هوا دچار مشکل شود گرما از محیط خارج نمی‌شود و لوله‌های کولر دچار یخ‌زدگی می‌شود. این اتفاق می‌تواند به خاطر نشتی گاز اتفاق بیفتد.

اختلال در بخش فن بلوور اسپیلت

یکی از اجزای کولر اسپیلت فن بلوور است. اگر این قسمت به درستی کار نکند لوله‌ی خارجی کولر دچار یخ‌زدگی می‌شود. این بخش وظیفه دارد هوای گرم را دریافت کند و آن را به اواپراتور منتقل کند تا در نهایت هوا سرد شود تا مورداستفاده قرار بگیرد. در صورت خرابی سبب می‌شود تا تمام بخش‌های آن دچار یخ‌زدگی شود.

تعویض نکردن به موقع فیلترها

کولر اسپیلت دارای فیلترهایی است که موجب می‌شوند که هوای واردشده به آن تمیز و بدون آلودگی باشد. این بخش نیاز به تعویض دارند تا آلودگی مسیر عبور هوا را نبندد. به همین خاطر اگر این فیلترها به موقع عوض نشوند ممکن است موجب گردند که فن بلوور و اواپراتور در کار خود دچار اختلال شوند و بخش‌های از کولر دچار یخ‌زدگی شود. زیرا در مکان‌هایی مانند رستوران‌ها یا مکان‌های دیگری که رفت و آمد بسیار بیشتر از سایر جاها است این تعویض باید زودتر انجام شود؛ زیرا کثیفی زودتر رخ می‌دهد.

برخی اوقات قسمت خارجی کولر اسپیلت که با نام کندانسور نیز آن را می‌شناسند دچار مشکل می‌شود. این قسمت وظیفه دارد که در زمستان پل داخلی را گرم و بیرون را سرد کند و در تابستان این کار برعکس است. اگر در زمستان این قسمت دچار اختلال شود ممکن است لوله‌های گاز اسپیلت شما دچار یخ‌زدگی شوند.

اختلال در عبور گاز

برخی اوقات قسمت بیرونی یا کندانسور کولر یخ می‌زند. این بخش به لوله‌ای مسی و آلومینیومی آن اطلاق می‌شود که وظیفه تبدیل حرارتی را به عهده دارند. روش انجام کار آن به این شکل است که گاز مبرد یا فشار بالا را از کمپرسور دریافت کند.  که دلیل این اتفاق می‌تواند به خاطر خراب شدن کندانسور یا همان قسمت‌های مشبک خارجی باشد. البته در تولید کولرهای اسپیلت تلاش شده است که این مورد به درستی حل شود و کمتر رخ بدهد.

یخ زدن کولر اسپیلت

یخ زدن کولر اسپیلت

کمک از سازه کهن برای انجام تعمیرات

در آخر اگر نمی‌دانید که کدام قسمت از کولر اسپیلت شما ممکن است دچار مشکل شده باشد که لوله‌های گاز آن یخ می‌زنند، می‌توانید با سازه کهن تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند یا می‌توانید فیلترهای هوای اسپیلت خود را تعویض کنید و اواپراتور و جریان هوای آن را بررسی کنید تا ببینید که مشکلی در مسیر رفت و آمد هوا وجود نداشته باشد. سازه کهن می‌تواند کولر اسپیلت شما را تعمیر و سرویس کند تا مشکلی برایتان پیش نیاید.