۵ مرحله مهم برای دریافت تاییدیه شرکت گاز چیست؟

۵ مرحله مهم برای دریافت تاییدیه شرکت گاز چیست؟

روش انجام لوله کشی گاز نیز مانند تمام فعالیت‌ها استانداردهایی دارد. این استاندارد در جهت ایمنی و راحتی بهتر و بیشتر افراد در نظر گرفته شده است. استانداردهای لازم برای گاز را شرکت ملی گاز تعیین می‌کند. بعد از انجام کارهای لازم تاییدیه نهایی انجام می‌شود.

ما در این مقاله در مورد مراحلی که لازم است طی شود تا لوله کشی گاز تایید شود صحبت می‌کنیم. زیرا این کار بسیار حساسی است و لازم است حتماً استانداردها رعایت شود تا خطری متوجه کسی نشود. هر اشکال جزئی در کار می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را رقم بزند.

۱)تشکیل پرونده و شروع لوله کشی گاز

کار لوله کشی گاز باید توسط افراد فنی متخصص انجام شود. پیمانکارانی که در این زمینه فعال هستند از مراجع مربوطه تاییدیه برای انجام کار باید داشته باشند.

لازم است که مدارک لازم برای لوله کشی گاز را به شرکت آن ارائه کنید. این مدارک به قرار زیر هستند:

  • شناسنامه و کارت ملی و کپی آن‌ها
  • سند ساختمانی موردنظر
  • فرم‌های لازم مانند فرم محاسبه، طراحی و نظارت
  • نقشه ساختمان

با توجه به تعداد طبقات و روش ساخت این مدارک امکان دارد که تغییر کنند. سپس این مدارک را به شرکت گاز تحویل می‌دهید تا کنتور گاز خود را دریافت کنید و بعد بقیه مراحل طی شود.

روش انجام لوله کشی گاز به دو صورت روکار و توکار است. این دو روش به انتخاب خود شخص انجام نمی‌شود. پیمانکاری که برای انجام کار مراجعه می‌کند با توجه به نوع ساختمان پیشنهاد می‌شود که از کدام روش استفاده شود.

خدمات لوله کشی گاز در تهران و حومه

خدمات لوله کشی گاز در تهران و حومه

 

۲)همراهی با پیمانکار برای تاییدیه گازکشی

زمانی که پیمانکار برای اجرای کار آماده شد با توجه به صلاح‌دید او تهیه مصالح شروع می‌شود. در این کار بهتر است که پیمانکار که در این امر متخصص است به تهیه لوازم اقدام کند. زیرا این فرد در این زمینه تجربه و آگاهی بیشتری دارد. زمانی که شما کار را به دست متخصص بسپارید خیالتان راحت است. این افراد دقیقاً به اندازه‌ای که لازم است موارد لازم را تهیه می‌کنند و هیچ کمی یا زیادی پیش نمی‌آید. در کنار آن، همه مسئولیت به گردن پیمانکار است و اگر جایی مشکلی پیش آمد نیازی نیست نگران باشید که شما اشتباه کرده‌اید.

۳)انجام عملیات دریافت تاییدیه گاز کشی

فشار گاز در محیط‌های مسکونی تا ۶۰ پوند بر اینچ است. لوله‌های لازم برای انجام کار باید مناسب باشد. روش لوله کشی گاز روکار یا توکار است.

مواردی که لازم است برای لوله کشی گاز خریداری شود. لوله‌های گاز که با توجه به نوع لوله کشی انتخاب می‌شود.

اتصالات و بست نیز از لوازمی است که برای انجام کار به آن نیاز است.

برای این که مراحل انجام کار به تایید مهندس ناظر برسد لازم است که معیارهای آن مشخص باشد. در ادامه در مورد استانداردهای لوله کشی گاز بیشتر صحبت می‌کنیم.

لوله‌های گاز لازم است که دارای علامت کارخانه، نوشته گاز و مشخصات استاندارد باشند. این موارد یا به صورت حک شده هستند یا از رنگی استفاده می‌شود تا پاک نشوند. اگر لوله کشی گاز به صورت توکار است لازم است که اتصالات بدون درز باشند.

مکان‌هایی در ساختمان است که لوله های گاز نباید از آن عبور کنند. آسانسور و کانال کولر از این دست هستند. هر دستگاه گازسوزی که نصب می‌شود لازم است که یک شیر برای قطع و وصل کردن گاز به طور اختصاصی در کنار خود داشته باشد.

دریافت تاییدیه لوله کشی گاز صنعتی

دریافت تاییدیه لوله کشی گاز صنعتی

۴)تاییدیه مهندس ناظر برای گازکشی

پس از این‌که گازکشی ساختمان به پایان رسید لازم است مهندس ناظر کار انجام شده را تایید کند. مهندس ناظر دارای پروانه کسب مهندسی است. او دوره‌های آموزشی مختلفی را می‌گذراند تا بتواند بر گازکشی ساختمان نظارت داشته باشد.

برای دریافت تاییدیه شرکت گاز این فرد از این محوطه بازدید می‌کند. اگر هم مشکلی در جایی از کار وجود داشت لازم است که کارها از نو انجام شوند. دوباره بازدید انجام می‌شود تا تایید نهایی صورت بگیرند.

یکی از مواردی که مهندس ناظر به آن توجه می‌کند کیفیت لوله های گاز است. کیفیت این لوله‌ها با تست فشار گاز درون آن مشخص می‌شود. در کنار آن لازم است که مسیر اجرای کار نیز درست باشد. کنترل دودکش‌ها، اتصالات و تهویه هوا و کیفیت مصالح نیز از مسئولیت‌های مهندس ناظر است.

۵)نصب کنتور گاز و پایان کار گازکشی

بعد از تایید نهایی کنتورهایی که خریداری شده است نصب می‌شوند. کنتور باید در معرض هوا نصب شود. البته لازم است با مواردی نیز فاصله داشته باشد:

  • حداقل ۱۰ سانتی‌متر با سیم‌کشی برق
  • حداقل یک متر از دستگاه‌های دارای شعله
  • حداقل ۵۰ سانتی‌متر از کنتور برق

نکات تکمیلی لوله کشی گاز

زمانی که کار لوله کشی گاز به پایان رسید لازم است چک شود که نشتی گازی وجود ندارد. برای این منظور لازم است که همه شیرهای گاز ساختمان بسته شود. سپس شیر اصلی آن باز شود. مدت زمان مشخصی منتظر می‌مانید. نباید عدد روی کنتور تغییر کند. اگر این اتفاق افتاد لازم است که بررسی شود که نشتی گاز در کجا رخ داده است.

یک روش دیگر برای کنترل نشتی گاز به این شکل است که از کف صابون با آب استفاده شود تا محل نشتی مشخص گردد.

لوله کشی گاز یک فرایند زمان‌بر است اما شما با آشنایی بیشتر و آماده کردن درست و به اندازه مصالح و مراحل می‌توانید سرعت اجرای کار را بالا ببرید. اگر سوالی در این باره داشتید شما می‌توانید با سازه کهن در ارتباط باشید و اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کنید.