چطور نشتی لوله گاز را پیدا و رفع کنیم؟

پیدا کردن نشت لوله گاز و رفع آن

به دلیل اتفاقات بدی که گریبان‌گیر افراد دور و نزدیک ما شده‌اند همه افراد نشتی گاز را امر جدی در نظر می‌گیرند. با شروع فصل سرما این هشدارها برای توجه کردن به گاز و نشتی آن بسیار بیشتر می‌شود. همه افراد تلاش می‌کنند تا دیگران را از این خطر جدی آگاه کنند.

به شما خواهیم گفت که نشتی لوله گاز به چه صورت است. سپس از راهکارهای رفع آن خواهیم گفت.

نشتی لوله گاز به چه صورت است؟

نشت گاز به خروج ناخواسته ازمحل‌هایی که از آن عبور می‌کند گفته می‌شود. نشتی معمولاً به دلایل متفاوتی در شیلنگ، بست و اجاق و لوله گاز به وجود می‌آید. شرکت‌های مربوطه برای لوله‌های گاز استاندارهایی را در نظر می‌گیرند. در هنگام خرید لوله گاز و نصب آن باید به آن‌ها توجه کنید. اگر لوله‌کشی گاز به درستی انجام نشود نشتی گاز صورت می‌گیرد. زیرا اگر لوله‌های گاز نامناسب باشند مشکل خوردگی برای آن پیش می‌آید. برای جلوگیری از خوردگی بهتر است که از لوله گالوانیزه برای لوله‌کشی گاز استفاده شود.

لوله‌های گاز معمولاً به‌صورت روکار یا توکار به کار می‌روند. اگر لوله‌کشی گاز رو کار باشد لازم است که از لوله‌های ضدزنگ استفاده شود. این لوله‌ها نباید در مکان‌هایی که رطوبت یا حرارت زیادی وجود دارد قرار داشته باشند.

خوردگی و سایش لوله‌های گاز می‌تواند باعث نشت گاز شود. امکان دارد لوله‌های گاز هم از داخل و از بیرون دچار خوردگی شوند. اگر عایق‌بندی مناسبی انجام نشود و ترکیب خورنده‌ای در داخل لوله‌ها باشد این اتفاق برای لوله‌های گاز می‌افتد.

یک مورد دیگر نیز که باید توجه کردن نوع سوختن گاز باشد. اشتباه سوختن گاز نیز می‌تواند یک نشانه از نشتی لوله گاز باشد. همیشه توجه داشته باشید که رنگ شعله‌های گاز نباید قرمز باشد و لازم است به رنگ آبی بسوزد.

مشکلات نشتی لوله گاز

نشتی لوله گاز می‌تواند آسیب‌هایی جزئی تا خیلی بزرگ را شامل شود. اگر در زمان کم متوجه شوید می‌توانید از آسیب‌های آن تا حد زیادی جلوگیری کنید. گازگرفتگی، آتش‌سوزی، انفجار و تخریب از مواردی است که نشتی گاز می‌تواند اتفاق بیفتد.

پیدا کردن نشتی لوله گاز به چه صورت است؟

اگر بویی به مشام شما رسید در مرحله اول رفع نشتی لوله گاز لازم است که تمام محیط را بررسی کنید تا محل نشتی را پیدا کنید. توجه داشته باشید که بهتر است که از آب و صابون یا هر مایع مانند آن استفاده کنید. برای این کار در ظرفی آب و مایع را بریزید. با استفاده از اسفنج یا دست در جاهایی که لوله‌های گاز بست دارند مایع را بکشید. اگر در این محل‌ها حباب تشکیل شود یعنی گاز نشت دارد.

بوی نشت گاز

بوی نشت گاز

برای مشخص شدن نشتی ممکن است که شما صدای خارج شدن گاز را بشنوید. در این شرایط باید همراه با سکوت به دنبال پیدا کردن جای نشتی بگردید. البته ممکن است صدایی وجود نداشته باشد تا از طریق آن متوجه نشتی گاز شد.

در حالت سوم شما می‌توانید اطراف دریچه لوله گاز کبریتی روشن کنید. اگه مشکلی در عبور گاز وجود داشته باشد شعله‌ها به اطراف کشیده می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد یعنی این مورد هیچ مشکلی ندارد.

اقدام لازم برای رفع نشتی لوله گاز

زمانی که  محل نشتی را پیدا کردید باید سریع شیر اصلی گاز را ببندید. این شیر معمولاً کنار کنتور گاز قرار دارد. شیر وسایل گازسوز را نیز ببندید. بعد برای تعمیر آن اقدام کنید.

شیلنگ‌هایی را که برای دستگاه‌های گازسوز استفاده می‌کنید چک کنید. وسایلی مانند اجاق و سماور شیلنگ دارند. این شیلنگ‌ها ممکن است که سوراخ شده باشند یا ترک بردارند. بهتر است در تمام شرایط از شیلنگ لاستیکی تقویت شده استفاده کنید. بعد آن‌ها را با بست فلزی محکم کنید.

اگر لوله گاز دارای زخم یا کنده شدن رنگ شده باشند خطرناک هستند. بهتر است که تعمیرات لوله کشی گاز را جدی بگیرید. گاهی اوقات تصمیم می‌گیرید تا وسایلی را که قبلاً استفاده شده است دوباره به کار بگیرید. در این موقعیت با توجه به حساس بودن گاز باید مطمئن شوید که مشکلی برای ایمنی این کار وجود ندارد. پس بررسی این قطعات را با دقت زیادی انجام دهید. از طرفی دیگر این لوله‌های گاز باید از دیگر لوله‌ها و کابل برق دور باشند. به صورت دوره‌ای لوله‌های گاز را چک کنید که اگر نشتی به وجود آمد آن را رفع کنید.

اسپری‌هایی برای پیدا کردن نشتی نیز به فروش می‌رسند. شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته ممکن است نشتی طوری باشد که با این موارد قابل تشخیص نباشد. در این شرایط دستگاه‌های الکترونیکی هستند که برای پیدا کردن نشتی گاز به کار می‌روند. این دستگاه‌ها بسیار گران هستند. زیرا از قطعه ریزکنترل‌کننده استفاده می‌شود. برای استفاده شخصی توصیه نمی‌شود. باتری‌های این دستگاه باید به طور کامل شارژ شوند. برای استفاده نیز باید ۱۵ ت ۳۰ دقیقه زمان ببرد تا به دمای محیط عادت کند.

دستگاه پیدا کننده نشتی گاز

دستگاه پیدا کننده نشتی گاز

نتیجه‌گیری

اگر فکر کردید که نمی‌توانید محل نشتی گاز را پیدا کنید بهتر است سریعاً از افراد متخصص در این حرفه کمک بگیرید. شما می‌توانید با سازه کهن تماس بگیرید تا برای مشکلتان فوراً راه‌حلی بیابند. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی ۶ ماهه لوله‌های گاز را چک کنید تا مطمئن شوید که نشتی گازی وجود ندارد. آگاهی بیشتر راجع به این مطالب می‌تواند از بروز هر حادثه‌ای چه کوچک و چه بزرگ جلوگیری کند.