۲ نوع مختلف لوله کشی گاز ساختمان

۲ نوع مختلف لوله کشی گاز ساختمان

با توجه به فراگیر شدن لوله کشی گاز، آشنا شدن با انواع روش‌های آن به افراد کمک می‌کند تا آگاه‌تر شوند و بتوانید در میان گزینه‌های مختلف مورد دلخواه خود را انتخاب کنند و همین موضوع از سوءاستفاده و خطرهای بزرگ‌تر مانند سوختگی و آتش‌سوزی مجلوگیری می‌کند.

در این مقاله از سازه کهن در مورد دو روش مختلف لوله کشی گاز صحبت می‌کنیم و این دو گزینه را بیشتر توضیح خواهیم داد؛ بنابراین، تا انتهای این مقاله از سازه کهن را دنبال کنید.

روش انجام کار لوله کشی گاز ساختمان

با توجه به این‌که انواع لوله کشی گاز ساختمان مراحل متفاوتی را برای طی کردن دارند اما یک سری کارها در آن‌ها مشترک است. در ادامه این مراحل را بیشتر توضیح خواهیم داد:

در قدم اول لازم است که شما پرونده‌ای را به منظور لوله کشی گاز ساختمان در سازمان نظام مهندسی تشکیل دهید. بعد از بررسی‌های لازم و تایید مهندس ناظر، پیمانکار فعالیت خود را آغاز می‌کند. پیمانکار و گروه او، لوازم و مصالح موردنیاز برای انجام کار را تهیه می‌کنند. با توجه به تجربه این گروه، کیفیت مصالح ساختمانی برای لوله کشی گاز نیز معتبر خواهد بود. بنابراین، پیمانکار را با آگاهی کامل انتخاب کنید تا مشکلی در مسیر اجرای کار برایتان رخ ندهد. این گروه شروع به فعالیت می‌کنند و پس از انجام کار، لازم است که لوله کشی گاز تایید شود. در صورت تایید کنتور و علمک نصب می‌شود و کار لوله کشی ساختمان شما به پایان می‌رسد.

روش انجام لوله کشی گاز به دو صورت لوله کشی گاز روکا رو توکار انجام می‌شود. برای این‌که بدانید کدام گزینه مناسب ساختمان شما است لازم است که مهندس ناظر ساختمان را مشاهده کند و بعد نظر خود را اعلام کند. در ادامه هر کدام از این دو روش را به طور کامل شرح می‌دهیم.

هزینه لوله کشی گاز ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد؛ زمانی که کار لوله کشی انجام می‌شود نوع لوله‌کشی، تعداد طبقه‌ها و انشعاب‌ها، مقدار متراژ کار و مصالحی که برای آن به کار برده می‌شود بر روی هزینه نهایی انجام کار اثر می‌گذارد و تعیین‌کننده مقدار آن هستند. شما می‌توانید برای مشخص کردن مقدار هزینه این پروژه با کارشناسان گروه سازه کهن تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند و اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

لوله کشی گاز ساختمان روکار

یکی از انواع لوله کشی گاز ساختمان، لوله کشی گاز روکار است. این روش انجام لوله کشی، مخصوص ساختمان‌هایی است که قدیمی هستند و تازه تصمیم به لوله‌کشی گاز گرفته‌اند. همینطور در ساختمان‌های روستایی و مکان‌هایی که نیاز است هزینه انجام پروژه پایین باشد لوله کشی گاز روکار مناسب است.

روش لوله کشی گاز روکار ساختمان‌ها مانند تمام موارد مزایا و معایبی دارد که باید با شناخت آن‌ها تصمیم بگیرید که آیا این روش مناسب شما است یا خیر. البته در این مورد نظر مهندس ناظر بسیار تعیین‌کننده است؛ زیرا این فرد تخصص و آگاهی لازم را دارا است و همین سبب می‌شود مناسب‌ترین مورد انتخاب شود.

اولین مزیت لوله کشی گاز روکار ارزان و کم‌قیمت بودن آن است؛ روش کار و مصالحی که در لوله کشی روکار به کار گرفته می‌شود هزینه تمام‌شده پایین‌تری نسبت به روش دیگر دارد. همینطور این روش در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و در آن لازم نیست که لوله‌های گاز با حساسیت بالایی عایق‌کاری شوند. علاوه‌براین، زمانی که در ساختمان‌ها از لوله کشی گاز روکار استفاده می‌شود تعمیر و بررسی ایرادها و مشکلات آن آسان‌تر است؛ زیرا در این روش، لوله‌های گاز همیشه در معرض دید هستند و اگر مشکل یا نشتی پیش بیاید می‌تواند به‌آسانی متوجه آن شد و نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

لوله کشی گاز روکار معایبی را نیز همراه خود دارد؛ اولین گزینه ظاهر همراه شده با لوله‌های مختلف گاز در آن است. این لوله‌های گاز در قسمت‌های مختلف ساختمان حضور دارند و سبب می‌شود زیبایی ساختمان دستخوش تغییر شود. در کنار این موضوع، آشکار بودن لوله‌های گاز احتمال آسیب آن را نیز بالا می‌برد. زیرا این لوله‌ها در دسترس بیشتری هستند و احتمال بیشتری وجود دارد تا آن‌ها را دچار مشکل کند.

لوله کشی گاز ساختمان به روش روکار

لوله کشی گاز ساختمان به روش روکار

لوله کشی گاز ساختمان توکار

روش دوم انجام لوله کشی گاز به صورت توکار است. در این روش، لوله‌ها در دل زمین یا دیوار دفن می‌شوند و مخصوص ساختمان‌هایی است که از در حین ساخته شدن، کار لوله‌کشی گاز انجام می‌شود.

از مزیت‌های لوله کشی گاز توکار می‌توان به آن اشاره کرد که زیبایی محیط را دستخوش تغییر نمی‌کند. علاوه‌براین، در روش لوله‌کشی گاز توکار، از لوله‌ها و مصالح گاز متفاوتی استفاده می‌شود؛ این لوله‌ها بدون درز هستند. همینطور سایر مصالح نیز به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که نیاز به دوباره‌کاری را تا اندازه زیادی کاهش دهند و تحمل فشار بالاتری را دارند.

لوله کشی گاز توکار نیز مسائلی را به دنبال دارد که سبب می‌شود که قبل از انتخاب این روش، بیشتر راجع به آن فکر کرد؛ لوله کشی گاز توکار هزینه بالاتری نسبت به روش روکار دارد. زیرا از مصالحی استفاده می‌شود که کیفیت بالاتری داشته باشند تا دیرتر و کمتر دچار مشکل شود و همینطور فرایند انجام کار سخت‌تر است و نیاز به فعالیت بیشتری دارد.

با انجام لوله کشی گاز توکار، قوانین اجرا سخت‌تر می‌شود تا ایمنی کار بالا برود. زیرا بعد از انجام کار، نمی‌توان به آسانی به لوله‌ها دسترسی داشت. همین سبب می‌شود تا با دقت بالاتری این روش لوله کشی گاز را اجرا کنند.

لوله کشی گاز ساختمان به صورت توکار

لوله کشی گاز ساختمان به صورت توکار

انتخاب گزینه برتر؛ لوله کشی گاز روکار یا توکار

اکنون که با دو راه مختلف لوله کشی، لوله کشی گاز روکار و لوله کشی گاز توکار آشنا شدید، نوبت به تصمیم‌گیری برای انتخاب گزینه دلخواه می‌رسد. شما باید با توجه به مشخصات ساختمان خود و نظر مهندس مربوط تصمیم بگیرید که از کدام روش برای لوله کشی گاز ساختمان خود استفاده کنید. شما می‌توانید با سازه کهن تماس بگیرید و از کارشناسان این گروه بپرسید که کدام گزینه می‌تواند برایتان مناسب باشد. همینطور سازه کهن مجری انواع لوله کشی گاز است و شما می‌توانید برای این کار، این گروه را انتخاب کنید.